El 70% dels protocols per risc de suïcidi activats als centres educatius illencs afecten al·lotes

En el 40% dels casos el risc es va considerar alt

Una aula d'institut.
20/10/2022
2 min

PalmaLa Conselleria d'Educació va activar el curs passat —entre setembre de 2021 i 24 de maig de 2022—335 protocols per sospita o temptativa de suïcidi. En el 82% dels casos els protocols s'han iniciat per conductes autolítiques entre la franja d'edat de 12 a 18 anys, i el 70% de les situacions afecten al·lotes. Aquestes són algunes de les dades que inclou l'article La salut mental, foment de la cura i el benestar des dels centres educatius, publicat per la directora de Convivèxit, Aina Amengual, a l'Anuari de l'Educació 2022.

Si s'analitza per etapa educativa, el 66% dels casos s'han detectat a l'Educació Secundària, el 17% al Batxillerat, el 17% a la Primària, el 4% als graus de Formació Professional mitjans, el 2% a l'FP bàsica i l'1% restant als centres d'Educació Especial. Segons la valoració que han fet els centres educatius, en el 40% dels casos es tractava d'un risc alt, en el 40%, d'un risc mitjà i en el 20%, d'un risc baix.

Cal recordar que les Illes Balears són pioneres en l'aprovació del Protocol d'actuació en cas de risc autolític, elaborat conjuntament entre les conselleries d'Educació i Salut i vigent des de març de 2021. El document determina les passes que han de seguir els equips d'orientació o directiu en aquests casos. "És una eina fonamental que permet actuar d'una manera ràpida i efectiva i salvar vides", afirma Amengual. I afegeix que els centres educatius "estan jugant un paper molt actiu en la prevenció i el primer abordatge de la conducta suïcida".

Escoles: espais reparadors

Més enllà de detectar i derivar els casos als recursos sanitaris, "l'escola ha d'activar espais de convivència sans perquè l'alumnat se senti bé i pugui arribar a trobar el seu benestar", reflexiona l'article. Així, els centres educatius s'han d'entendre com a "espais reparadors que ofereixen estructura als infants i joves per poder generar esperança". De quina manera es poden crear aquests espais? Amengual anomena alguns aspectes claus com fomentar l'autocura, el tracte amb respecte, els vincles positius, els espais inclusius, el reconeixement de la diversitat i la resolució positiva de conflictes, entre d'altres.

Una de les pràctiques per fomentar el benestar emocional que s'està introduint a les aules és el 'mindfulness' o consciència plena. De fet, Convivèxit va elaborar a final del curs passat un material específic per a infants de 3 a 12 anys. Es tracta d'activitats diverses per potenciar la consciència, afavorir l'autoreflexió i la calma, millorar el control d'impulsos, gestionar millor les emocions, afavorir la concentració i atenció i potenciar, per tant, el benestar i la salut.

stats