Les 800 noves bicicletes de BiciPalma no es podran utilitzar fins a finals d'any
Cort planteja oferir el servei als visitants "quan el nou sistema dugui un parell de mesos de rodatge", segons el tinent de batle de Mobilitat Sostenible
PalmaUn any després que l'Ajuntament anuncias la seva intenció de transformar la mobilitat a Ciutat amb el nou sistema de BiciPalma, ja han arribat les primeres 800 noves bicis. Però els usuaris no podran usar-les fins d'aquí a quatre mesos. "La intenció és que d'aquí a final d'any ja puguem tenir les primeres bicicletes i estacions en marxa", ha dit el tinent de batle de Mobilitat Sostenible, Francesc Dalmau, durant la presentació de les noves bicis, que, per ara, quedaran a un magatzem del polígon de Son Castelló. "Es canvia tot el sistema, els ancoratges i les bicis, i el servei arribarà més enllà de la via de cintura", ha declarat el batle de Palma José Hila durant la visita a la nau aquest dilluns.
La instal·lació del nou sistema, que inclourà 930 noves bicicletes (240 elèctriques i 560 mecàniques), 1.100 ancoratges i 85 estacions —48 més que les que hi ha actualment— serà de manera progressiva. El procés tindrà dues fases. Primer es posaran en marxa 800 bicicletes a 72 estacions i després, la resta (130 a 13), que encara s'estan fabricant.
A més, l'Ajuntament es planteja que el nou sistema el puguin utilitzar també els visitants: "Quan el sistema dugui un parell de mesos de rodatge i vegem que no està compromès i funciona de manera correcta, anirem obrint a altres perfils, com els visitants". Així i tot, no pujaran les tarifes, que oscil·len entre 24 i 4 euros.
Pel que fa a la manca de bicicletes que denuncien alguns usuaris, Cort admet el problema. Francesc Dalmau, ha dit que "el nombre de bicis s'ha reduït fins a 30 per un tema de reparació o de vandalisme. Aquesta manca de bicicletes ha compromès el servei". Tot i que fa uns dies, fonts de l'Ajuntament explicaven que faltaven bicis per a la transició al nou sistema.
Retard a les noves estacions
"La posada en marxa de les noves estacions és complexa. Les noves estacions necessiten una connexió elèctrica i una obra civil. Per això, hem fet canvis i tancaments a dues estacions i començarem per les estacions ja ubicades", ha reconegut Dalmau. A hores d'ara, només tres estacions de les 85 previstes estan en període de proves al carrer d'Aragó, a Son Costa i a Son Hugo. Un dels principals objectius és connectar 20 noves barriades (Portopí, el Terreno, Son Armadams, Son Oliva, el Rafal Nou, el Rafal Vell, el Vivero, la Soledat, Son Moix i Son Hugo, entre d'altres) amb una xarxa ciclista que ja supera els 100 quilòmetres. Però les noves estacions tardaran més que les que ja existeixen en estar operatives, ja que encara s'han de construir.
Com a novetats, desapareixerà la targeta ciutadana i s'haurà d'utilitzar una aplicació que permetrà desbloquejar les bicicletes per usar-les amb un codi QR. Tots els usuaris que estiguin donats d'alta rebran la informació i els qui ho utilitzin per primera vegada ho podran fer a través del mail o telèfon de BiciPalma.
"Fa uns anys que el nombre d'usuaris, que ara és de 2.600, d'aquest servei s'ha estancat. Fins i tot, hi ha anys en què s'han perdut usuaris. Però la manera de guanyar no és econòmica, sinó de salut i ambiental per reduir les emissions de CO₂, el renou i el trànsit", ha explicat Dalmau.
La gestió íntegra és a càrrec del SMAP (Societat Municipal d'Aparcaments i Projectes). El gerent de la SMAP, Pedro Manera, ha declarat que fins ara "l'Ajuntament aportava 400.000 euros anuals i que els ingressos eren de 40.000 euros anuals". A hores d'ara, es desconeix quina serà la despesa amb el nou sistema. La inversió del renovat BiciPalma és de quasi tres milions d'euros, dels fons europeus Next Generation, i l'empresa encarregada de les bicicletes, Nextbike by Tier, és una empresa alemanya.