Formentera serà l’illa més gran d’Europa a restringir vehicles
El Consell de Govern aprovà ahir el projecte de llei que es tramitarà al Parlament
EivissaL’obstinació de la societat civil i dels sectors empresarials i polítics de Formentera per fer de la menor de les Pitiüses un lloc sostenible s’ha materialitzat aquest divendres amb l’aprovació per part del Consell de Govern del projecte de llei de sostenibilitat mediambiental i turística, a través de la qual es regularà l’entrada de vehicles a partir de l’estiu del 2019.
Aquesta decisió es fonamenta en els resultats de l’Estudi de Càrrega del Consell de Formentera, que recollia les dades registrades l’agost del 2017. Les xifres posaven de manifest que el trànsit rodat els mesos d’estiu havia augmentat un 23% respecte de l’any 1999, superant-se així la seva capacitat màxima.
Els 83,2 km2 i els 12.900 residents de la menor de les Pitüses suporten una pressió humana de 47.000 persones els mesos de la temporada alta. El parc permanent de vehicles registra durant els mesos estivals un increment del 145% de cotxes i motos circulant per una xarxa viària en poc més de 38,5 quilòmetres.
Aquesta manifesta saturació automobilística va ser la que va portar el Consell de Formentera a exigir a l’Executiu balear mesures per posar un límit a l’entrada de cotxes, en la regulació de la qual es treballa a escala local des de fa anys i que aquest divendres s’ha materialitzat amb l’aprovació del projecte de la llei. La mesura és de tal envergadura que, per primera vegada, el Consell de Govern va celebrar la seva sessió a la seu del Consell de Formentera.
Però perquè la regulació es posi en marxa, correspon al Parlament de Balears tramitar la norma amb l’objectiu que entri en vigor l’any vinent. És una llei que, tot i ser autonòmica, deixarà en mans del Consell la facultat de decidir les mesures concretes que cal aplicar. Així ho anuncià la presidenta del Govern, Francina Armengol, ahir, quan va qualificar la norma com a “llei pionera” a Espanya però també a Europa en no existir cap illa “tan gran” que faci una regulació similar.
Per part seva, el president del Consell, Jaume Ferrer explicà que el projecte marcarà el màxim de vehicles que accediran a l’illa durant la temporada i la resta de l’any però no va poder avançar el nombre exacte del contingent que s’establirà, ja que actualment continuen recollint dades de temporada amb aquest fi. Ferrer també va aclarir que hi haurà contingents per a les empreses de lloguer i borses diferenciades per a residents i per a visitants.
Un canvi de model
El control d’entrada de vehicles va en sintonia amb el Pla de mobilitat de Formentera que ja es va aprovar de manera inicial i que ara es troba en fase d’al·legacions, complement imprescindible de la mesura adoptada per garantir un bon plantejament de mobilitat a l’illa.
El projecte de llei també preveu establir un nombre màxim de vehicles de lloguer, potenciar l’ús d’elèctrics i dur a terme projectes destinats a aconseguir una millor sostenibilitat ambiental, encara que la normativa inclou excepcions a la restricció de desembarcaments i circulació de vehicles de motor en un període determinat per a vehicles de residents, persones amb mobilitat reduïda, servei públic, o vehicles de transport de mercaderies, entre d’altres.
Vehicles eivissencs
El procés previ de consultes del projecte de llei va rebre una vintena d’al·legacions per part de nou entitats, de les quals el document definitiu va recollir pràcticament un 40%, inclosa la del Consell d’Eivissa, que sol·licitava que els residents eivissencs estiguessin exclosos de la restricció.
Finalment, els vehicles professionals o particulars d’eivissencs amb residència a Formentera no tindran limitacions però si que s’establirà un contingent per als cotxes d’Eivissa que, en els mesos d’aplicació de la restricció, vulguin desplaçar-se a la Pitiüsa menor, de la qual cosa estaran exclosos els residents eivissencs que treballin a Formentera.
La iniciativa de limitació de l’entrada de vehicles a Formentera és seguida de prop pel Consell d’Eivissa que, en poc de temps, sembla que ha canviat d’opinió respecte de la possibilitat de copiar la iniciativa de la menor de les Pitiüses.
Si al març del 2017 la consellera de Mobilitat descartava implantar restriccions en l’arribada de més vehicles a l’illa assegurant que era molt difícil posar límits, al febrer d’enguany el president del Consell d’Eivissa, Vicent Torres, manifestava textualment que Eivissa havia de limitar l’entrada de vehicles i assegurava que ja havia abordat amb la presidenta de la Comunitat, Francina Armengol, i el conseller de Territori i Mobilitat, Marc Pons, aquest assumpte. Però per a Vicent Torres la llei per a la sostenibilitat de Formentera no és apta per ser aplicada a Eivissa, ja que està pensada “a mida” per a aquesta illa i seria insuficient, una opinió que també comparteix la presidenta Armengol, qui aquest divendres assegurava que el Consell eivissenc encara no havia sol·licitat formalment cap tipus de regulació similar però advertia que “cada illa és diferent” i afegia: “El que es fa a Formentera no és el mateix que es podrà plantejar per a Eivissa, Mallorca o Menorca”.