Els accidents de trànsit es redueixen un 37% a Palma per la limitació a 30 km/h
Els accidents greus han caigut un 58% entre novembre de 2019 i febrer de 2020 respecte del mateix període de l'any passat i enguany
PalmaEl nombre d'accidents de trànsit s'han reduït un 37% a Palma, que ha passat de 1.404 a 884 entre novembre de 2019 i febrer de 2020 respecte del mateix període de l'any passat i enguany, segons dades del Consistori. També han minvat els accidents greus, de 55 a 23, o sigui, un 58%, durant els mateixos mesos, en què la mobilitat va baixar un 15%. La reducció registrada es deu a la limitació de la velocitat de circulació de 30 quilòmetres per hora aprovada per Cort l'octubre, segons ha destacat el batle, José Hila.
"La reducció no ha estat per les restriccions de mobilitat a causa de la pandèmia. La diferència és abismal", ha precisat Hila aquest dimarts a la plaça del Progrés durant la presentació de l'entrada en vigor dels nous límits de velocitat permesos a les ciutats de l'Estat. A partir d'ara, a les grans ciutats de l'estat espanyol es passa dels 50 km/h genèrics a només 30 km/h, amb l'objectiu prioritari de reduir la mortalitat associada al trànsit en entorns urbans. La mesura, però, ja s'aplicava a moltes urbs, coma ara Palma i Barcelona.
D'altra banda, segons dades de la Direcció General de Trànsit (DGT) a les Balears, els accidents a Palma han minvat quasi un 3% entre l'octubre, quan entrà en vigor la reducció a 30 km/h, i el maig d'enguany. Els ferits a causa d'aquests sinistres s'han reduït més d'un 6% i no s'ha registrat cap víctima mortal. Durant aquests set mesos hi ha hagut 489 accidents, mentre la mitjana durant els quatre darrers anys és de 645 casos, d'acord amb la DGT. La cap provincial de la direcció a les Illes, Francisca Ramis, ha assenyalat en la presentació que limitar la circulació a 30 km/h a les ciutats permet minvar més d'un 40% els accidents.
Cal recordar que la limitació a 30 km/h a Palma afecta el 90% dels carrers, mentre que el 10% que no ho estan ja disposen de 2,5 quilòmetres d'itinerari 30 per afavorir la circulació de bicicletes i patinets. L'entrada en vigor de la reducció de la velocitat al conjunt de l'Estat, a més, estableix que els carrers en què hi ha un sol carril de plataforma única –és a dir, compartit per vianants i vehicles– la velocitat màxima permesa per a tots els vehicles que hi circulin serà de només 20 km/h. A Palma, això implica que alguns carrers d'aquestes característiques, com ara el carrer de Bonaire, el carrer de la Gerreria i el carrer de Santa Maria del Sepulcre, que passaran de 30 a 20 km/h. A les Zones d'Aparcament Restringit (Acire) ja s'aplicava aquesta limitació.
El regidor de Mobilitat de l'Ajuntament de Palma, Francesc Dalmau, ha comentat que l'objectiu és que a tots els carrers de Palma es limiti la velocitat a 30 km/h perquè "és la tendència a totes les ciutats".