Els actors de Hollywood demanen als 'influencers' ajuda per a la seva vaga
El sindicat d'actors ha publicat una guia dirigida als creadors de contingut perquè se sumin a les reivindicacions laborals de la indústria
BarcelonaNomés fa dues setmanes que el sindicat d'actors de Hollywood va decidir iniciar la vaga i els estudis de Los Angeles ja comencen a trontollar. Ser una indústria gran i poderosa també implica una diversificació de fonaments en l'estructura. Els actors i guionistes són el motor de la gran empresa de l'entreteniment, però de fa uns anys que ha aparegut en escena un paper imprescindible per fer funcionar l'engranatge de les superproduccions: els influencers. La interdependència entre els professionals que apareixen darrere les pantalles de cinema i els que surten a les pantalles del mòbil és innegable. Si Hollywood no assegura uns contractes laborals decents, les següents víctimes són els creadors de contingut que també depenen d'aquesta indústria. Per això força usuaris de les xarxes que acumulen milers de seguidors han decidit donar suport a la vaga.
Com ho han fet? Per bé que els creadors de contingut no pertanyen al sindicat d'actors SAG-AFTRA, el 2021 l'entitat va reconèixer explícitament que els famosos de les xarxes formen part de la indústria i els va integrar parcialment amb la iniciativa influencers program. Al capdavall, és difícil no integrar un col·lectiu que mou 5.000 milions d'euros a les xarxes socials. Publicacions de vídeos promocionals de pel·lícules, retransmissions de les catifes vermelles, patrocinis de productes dels films i crítiques cinematogràfiques són algunes de les tasques dels creadors de contingutespecialitzats en el cinema: un autèntic caramel·let per a Hollywood que redueix els costos de màrqueting de les produccions.
La guia de la vaga per als 'influencers'
Però ara molts d'aquests usuaris han dit prou. Un exemple d'això és Deanna Giuletti, amb més d'1,8 milions de seguidors a TikTok, que ha renunciat a 25.000 euros per a la promoció d'una pel·lícula perquè està en vaga. També el duo mediàtic Darcy and Jer, amb 3,6 milions de seguidors a la mateixa plataforma, han rebutjat a un contracte del voltant de 20.000 euros, curiosament rebut dies abans que s'iniciés la vaga de forma oficial. Darcy explica que se sent part d'un "grup que està liderant la lluita pels drets perquè els treballadors estiguin protegits, sobretot de la intel·ligència artificial", i que si això suposa estrènyer-se el cinturó ho faran. Com ells, diferents creadors de contingut han decidit renunciar a altes xifres de diners per la causa cineasta.
Ara bé, la genuïnitat moral no és l'únic que ha pesat en aquesta decisió. Els influencers estan advertits des de SAG-AFTRA de "no acceptar cap mena de contracte per promocionar empreses que han vulnerat els drets dels treballadors". En cas d'acceptar nous contractes per a empreses que vulneren les demandes dels treballadors, difícilment seran escollits pel gremi per continuar les col·laboracions, i tenen el perill de rebre més d'una probable allau de crítiques públiques.
Per assegurar-se que tant els actors com els influencers van a l'una, el sindicat d'actors ha publicat una guia dirigida específicament als creadors de contingut per sumar-se a l'aturada. La guia, que també té una web pròpia, té vuit qüestions principals, entre les quals aquestes: "Com podem ajudar la vaga els influencers?", "Què passa si tinc un contracte d'una de les empreses afectades?" o "¿Puc promoure contingut afectat per la vaga a les xarxes socials com a fan?". A efectes pràctics, això suposa que no es poden fer tiktoks sobre Barbie o Oppenheimer, comtampoc generar contingut sobre catifes vermelles, entre altres coses.
Contraatac de Hollywood
Hollywood s'ha adonat que són els usuaris de més renom que es dediquen a fer promoció de les pel·lícules i sèries els que estan renunciant a nous contractes a causa de la vaga, i s'ha vist obligat a canviar d'estratègia: ara perfils amb menys seguidors i poca expertesa són l'objectiu de la indústria. Les grans empreses ofereixen suculents contractes a usuaris que fa poc temps que han entrat a la roda de les promocions a les xarxes. Aquest és el cas d'Erin Orsi, que s'autodefineix com un "petit creador de contingut" –de fet té menys de 20.000 seguidors– i que no està acostumat a rebre contractes de 5.000 dòlars com el que li ha ofert la indústria des de l'inici de la vaga.