Aena preveu que el 2025 passin 4 milions més de passatgers que enguany per l'Aeroport de Palma

La companyia vol modernitzar les instal·lacions de Son Sant Joan per assumir un increment de 30.000 avions d'aquí cinc anys

La capacitat màxima de Son Sant Joan és de 34 milions de passatgers l'any, i Aena preveu que el 2025 hi arribin 33.874.100 persones
Maria Llull
30/01/2020
3 min

PalmaAena preveu que durant el 2025 passin per l'Aeroport de Palma 4 milions més de passatgers que el 2019 i que el nombre d'avions s'incrementi amb 30.000. Així queda reflectit en l'estudi d'impacte ambiental que ha fet l'empresa pública per tirar endavant el projecte d'ampliació de Son Sant Joan, destinat a atendre el trànsit aeri previst. Aena va negar fa dues setmanes a l'ARA Balears que les obres haguessin de dur més avions a Son Sant Joan i que n'implicassin cap ampliació. Insisteix en aquesta versió, però llavors no va explicar que les obres es fan perquè l'ens preveu que hi arribaran 30.000 avions més, amb remodelació o sense.

El nombre de passatgers que varen passar per Sont Sant Joan el 2019 va ser de 29,7 milions i hi varen aterrar o s'hi varen enlairar 217.000 avions, segons han indicat a l'ARA Balears fonts d'Aena. L'estimació per al 2025 és de 33.874.100 passatgers i 246.990 avions, segons l'Estudi d'Impacte Ambiental que ha avançat IB3 aquest dijous i al qual ha tingut accés aquest diari. L'estudi es pot descarregar clicant en aquest enllaç i obrint la pestanya d'"informació pública".

El BOE del 20 de gener va anunciar l'exposició pública de l'Estudi d'Impacte Ambiental del projecte d'ampliació i remodelació de Son Sant Joan. Perquè, malgrat que no s'ocuparan nous terrenys i no s'ampliarà el perímetre de l'aeroport, sí que s'adequaran els mòduls A i D, a més dels aparcaments, tot per absorbir un major nombre de persones. Fonts d'Aena han confirmat a l'ARA Balears que el projecte que l'empresa qualifica de "modernització de les instal·lacions" s'ha fet en funció de les estimacions d'increment de passatgers i avions.

El president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, Antoni Alorda, ha comentat que ara hi ha un termini d'un mes per "fer un informe" sobre l'impacte ambiental del projecte, però ha puntualitzat que "la situació de saturació" hauria de comportar "una gran reflexió i responsabilitat abans d'incrementar el nombre de passatgers". Cal recordar que, a hores d'ara, la capacitat màxima de l'Aeroport de Son Sant Joan és de 34 milions de passatgers, només 125.900 més dels previstos per al 2025, i que el pla director d'aquesta infraestructura ja té quasi 20 anys –és del 2001–.

Sense alternativa

L'Estudi d'Impacte Ambiental d'Aena no dona cap altra alternativa que no sigui la renovació de Son Sant Joan. L'ens denomina "alternativa zero" a la no-execució d'aquest projecte. "Encara que es podria atendre la demanda prevista", diu el document, no es podria fer "amb els mateixos nivells de qualitat". Fins i tot diu que el desenvolupament econòmic de Mallorca es podria veure "afectat" si la infraestructura no permet atendre el trànsit aeri previst "els pròxims 20 anys".

Cal dir que, tot i que Aena descartava fa dues setmanes el terme ampliació per referir-se al projecte, el títol del document intern sobre la "modernització" de l'aeroport és molt clar: Ampliació i remodelació de l'àrea terminal. Aeroport de Palma de Mallorca. No només s'ampliaran els mòduls A i D, sinó que també s'incrementaran significativament les places d'aparcament. En el cas del mòdul A, s'ampliarà la sala de recollida d'equipatges amb 3.700 metres quadrats, a més de la zona de facturació, amb 7.250 metres quadrats. Una vegada acabat el projecte, hi haurà un total de 256 taulells per facturar l'equipatge. L'ampliació del mòdul D inclourà sis portes noves d'embarcament, amb les seves corresponents sales d'espera, i tres banys nous.

Pel que fa als aparcaments, que actualment disposen de 12.910 places, tindran més espai per als autobusos, els pàrquings exprés i els d'abonats. Aquests darrers incrementaran la superfície 49.644 m2, amb 1.700 noves places. L'aparcament exprés serà 13.000 m2 més gran i, en el cas del d'autobusos, l'augment de 4.230 m2 permetrà que hi aparquin 10 vehicles més. L'estudi d'Aena preveu un "augment en el trànsit de vehicles, tant privats com col·lectius", el qual implicarà "un augment de les emissions atmosfèriques i el consum d'energia i recursos naturals".

Resum de l'Estudi d'impacte ambiental de l'ampliació de l'Aeroport de Palma
stats