L’aeròdrom de ses Salines crea alarma social al poble
Entitats i particulars s’oposen a l’interès general demanat per a unes instal·lacions que tenen ordre de demolició des del 2010
Ses SalinesDiverses entitats socials i ecologistes i veïns a títol particular han presentat al·legacions al projecte de legalització de l’aèrodrom de ses Salines, el promotor del qual ha aconseguit, en guanyar un contenciós contra el Consell de Mallorca, que s’hagi hagut d’atendre la seva tercera sol·licitud d’interès general demanada per al projecte, que el Consell no va admetre. Resulta que el 9 de febrer de 2010 l’Agència de Disciplina Urbanística (ADU) del Consell va ordenar la demolició de les set naus metàl·liques i la pista de vol asfaltada (de 2.000 m2), actuació que no es va dur a terme tot i l’ordre de l’Ajuntament, signada pel batle de llavors, Sebastià Burguera.
El jutjat Contenciós Administratiu número 1 de Palma va dictar, el 28 de setembre de 2018, “la retroacció del procediment” per evitar la “indefensió” del promotor, Francisco Nicolau, després de la inadmissió de la seva darrera sol·licitud (15 d’octubre de 2015) de declaració d’interès general per a un camp de vol a la zona de l’Olivó, ubicat vora el centre urbà del poble de ses Salines.
El recent accident aeri, del passat 24 d’agost a Inca, en xocar un ultralleuger i un helicòpter, que causà set víctimes mortals, ha fet que s’hagi incrementat l’alarma social i moltes entitats que en el seu dia varen veure amb bons ulls les instal·lacions de vol, ara se n’hagin retractat. Hotelers, comerciants, associacions de veïns, propietaris d’agroturismes i particulars han presentat al·legacions dins el període legal, que acaba el proper 2 d’octubre.
“Durant el temps que ha estat actiu el camp de vol s’hi han produït tres accidents, un dels quals vaig denunciar davant l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA). La seva proximitat a l’escola, a uns 400 metres, suposa un perill”, explica a l’ARA Balears l’empresari Jordi Perelló, que té un habitatge proper al camp de vol, ara tancat a l’espera que es resolgui la darrera petició d’interès general.
Una de les majors amenaces s’entén que afecta l’escola del poble. En el seu moment, la directora i exregidora socialista Maria Buguera no va posar cap entrebanc a l’activitat aèria, però l’actual associació de pares i mares d’alumnes considera que el projecte sí que afecta la seguretat dels escolars.
La pista de l’Olivó va aconseguir del Consell Insular, el 19 de desembre de 1991, l’interès social per dur a terme pràctiques amb avions d’aeromodelisme. Amb el pas dels anys esdevingué un camp d’ultralleugers amb hangars i pista asfaltada construïts sense permís municipal. El 10 d’octubre de 2008 la Comissió d’Urbanisme denegà l’interès general per a les instal·lacions. El 2 de juliol de 2009, l’ADU hi intervingué ordenant la suspensió d’obres i usos, i imposà una multa de 55.000 euros al promotor i als propietaris (l’exbatle del PP, Sebastià Burguera, i la seva germana). L’agència disciplinària del Consell n’ordenà la demolició el 9 de febrer de 2010, una ordre avalada per l’Ajuntament que no fou atesa pel promotor.
El 24 de març del mateix any, Francisco Nicolau insistí a demanar l’interès general per legalitzar les instal·lacions, cosa que li fou denegada el 22 d’abril de l’any 2013. Una tercera petició, presentada el 15 d’octubre de 2015, fou inadmesa pel Consell el 26 de febrer de l’any 2016. Posteriorment, el promotor guanyà el contenciós interposat contra la inadmissió de la seva darrera sol·licitud d’interès general, que finalment s’ha hagut tramitar de bell nou a instàncies judicials.
La proximitat de l’aeròdrom al centre urbà, especialment a l’àrea escolar del poble, i l’afectació dels vols a la Zona Especial de Protecció d’Aus (ZEPA) de l’Avall formen el nucli de part de les al·legacions presentades per evitar que l’aeròdrom es torni a reobrir.