Transport aeri

Els aeroports de les Balears, desbocats: ja hi han passat quasi 40 milions de passatgers

En ple debat sobre la necessitat de posar límits, els aeròdroms illencs han rebut dos milions més de viatgers que l'any passat

Cues i incertesa als aeroports de les Illes Balears
16/10/2024
2 min

PalmaEls aeroports de les Balears han rebut entre gener i setembre prop de 40 milions de passatgers (38.862.638), un nou rècord en una escalada que sembla no tenir final. En ple debat sobre la necessitat de reduir la pressió humana sobre el territori i posar límits a la massificació, els aeròdroms illencs ja han vist passar més gent els primers nou mesos de l’any que tot el 2016 i dos milions més que el mateix període de 2023.

Gràfic 1.

El nombre de passatgers ha crescut a tots els aeroports de les Illes, encara que de manera desigual. D’una banda, destaca el de Menorca, amb els 3,6 milions de passatgers acumulats entre gener i setembre: no només ha batut el seu rècord, sinó que ha tingut un 17% més de trànsit que l’any 2019, considerat un dels millors de la història del turisme.

Per la seva part, Son Sant Joan sembla no tenir sostre i continua polvoritzant marques. Per l’aeroport mallorquí han passat 27,5 milions de passatgers en nou mesos, un 10% més que en 2019. A més, el setembre ha assolit un nombre de viatgers superior als 4 milions, una xifra inèdita aquest mes i que només s'havia vist en juliol i agost del 2019. Enguany s'han afegit juny i setembre, i ja són quatre els mesos per damunt d’aquesta quantitat.

En el cas de l’aeroport del Codolar, a Eivissa, les xifres també són de rècord: 7,7 milions de passatgers en nou mesos (que és més del doble que Menorca) i un increment de prop del 10% sobre el 2019.

Gràfic 2.

Per posar en context aquest increment, basta donar una ullada a comunitats semblants, com les Canàries, amb més dependència del transport aeri, ja que arribar-hi en vaixell és molt més farragós. Els dos aeroports que concentren el 90% del trànsit aeri de l'arxipèlag, Tenerife i Gran Canària, han tingut menys de 26 milions de passatgers entre gener i setembre, menys que els 27,5 milions de Son Sant Joan.

Molt a prop del Prat

Igualment, si es compara amb l’aeroport de Barcelona, un focus de trànsit transoceànic amb passatgers que no necessàriament tenen origen o destinació a la ciutat comtal, el Prat té només dos milions de passatgers més que els aeroports de les Illes Balears entre gener i setembre.

Aquestes xifres, que confirmen una vegada més que les Balears continuen augmentant el nombre de visitants de manera sostinguda, es produeixen en el marc d’un debat cada vegada més compartit sobre la necessitat d’aturar l’increment de pressió humana a les Illes. Mentre es fan fòrums i sembla que fins i tot el Govern del PP ha assumit la importància de posar límits, la realitat s’imposa, entre altres coses perquè de moment tot forma part d’un debat teòric.

Si es mira cap enrere, també es pot entendre la dimensió de l’increment de passatgers. El 2004, fa només 20 anys, els aeroports de les Balears van veure passar, entre gener i setembre, un total de 22,5 milions de persones. En dues dècades, el creixement en el nombre de passatgers ha estat d’un 72%.

stats