Air Berlin, a judici per la mort d'un gos que va deixar al sol i sense aigua
L'aerolínia va ocultar el cadàver de l'animal i va oferir al propietari un bo de 100 euros per volar de nou amb la companyia
PalmaAir Berlin, l'aerolínia de baix cost famosa per negar-se a incorporar el català en els seus vols amb l'argument que és una llengua local, seurà aquest dimarts al banc dels acusats. Ho farà no per insultar una llengua i un poble, sinó per deixar morir un animal. El jutjat mercantil número 2 de Palma acollirà aquest dimarts un judici contra la companyia arran de la mort d'un gos. L'animal va morir deshidratat arran d'un cop de calor després que els operaris del vol en què havia de viatjar el deixessin exposat al sol durant una hora, en ple mes de juliol, a la plataforma d'estacionament dels avions.
El demandant assenyala que, en arribar a Palma procedent de Sevilla, la companyia aèria va ocultar el cadàver de la seva mascota fins que van marxar tots els passatgers. Aleshores, li va oferir com a compensació un bo de 100 euros per volar de nou amb l'aerolínia.
El propietari del gos, un bulldog anglès, sol·licita una indemnització de 2.635 euros. La seva angoixa va començar a l'aeroport de Sevilla, una hora abans de l'embarcament, quan l'operari que va recollir l'animal es va negar a col·locar un bol d'aigua a l'interior de la gàbia tot i les altes temperatures amb l'argument que, segons el funcionari, la normativa ho prohibia. "Des dels finestrals de les portes d'embarcament es veia un altre avió cap al qual traslladaven gàbies amb mascotes, que anaven en els carros de les maletes amb un sostre de lona perquè no els toqués el sol, i no van trigar més de deu minuts a embarcar", narra Francisco Javier Ramos, l'amo de la mascota. Segons lamenta, poc temps després va poder veure el seu gos, que, en contrast amb els primers, "anava en una mena d'elevador amb cabina de vidre per a l'operari i una plataforma on era la gàbia, a ple sol i sense tendal, sense res que el protegís".
Un cop a Palma el passatger va esperar la gàbia a la cinta corresponent. Però no arribava. Després de 15 minuts d'espera sense explicacions el van portar a un lloc apartat, on, després d'exigir repetidament veure el gos, li van respondre que "era possible que aquest necessités atenció veterinària perquè estava ajagut dins la gàbia i no es movia".
100 euros de descompte
Després de demanar desesperat que el portessin on era el gos al més ràpid possible per proporcionar-li atenció veterinària urgent li van fer entrega del cadàver del gos, amb el nom de Nano. Un representant de la companyia va oferir a Francisco Javier un bo de 100 euros de descompte per a una futura reserva d'un vol. La companyia de baix cost alemanya no es va fer càrrec del trasllat de la mascota morta ni de la incineració, sempre segons el demandant.
L'empresa encarregada de representar l'amo del gos davant els tribunals apunta que la responsabilitat de les companyies aèries per danys en mascotes és la mateixa que els supòsits de transport d'equipatge normal, és a dir, 1.300 euros. En aquest cas, l'empresa que defensa els drets dels passatgers de l'avió exigirà una quantitat superior a la del límit legal davant l'"extrema negligència de l'aerolínia i el dany moral al passatger per la pèrdua de l'animal". "Considerem que les companyies aèries han de garantir condicions òptimes per al trasllat de les mascotes", assenyala Pablo Rabanal, director executiu de Reclamador.es. "Van tractar el gos com un objecte, una maleta, i no com l'ésser viu que era".