Així és el nou pla de promoció del producte local del Govern
La iniciativa tindrà un cost de 4,6 milions d’euros repartits en cinc grans programes
![Productes alimentaris típics de les Illes Balears, com el formatge i la tomàtiga de ramallet.](https://static1.ara.cat/clip/b8fc12a4-85d2-43cc-83f4-ab762ef43bce_16-9-aspect-ratio_default_0.jpg)
![](https://static1.ara.cat/ara/public/file/2024/0306/12/laura-lopez.png)
Fa un any que els treballadors del sector primari varen omplir els carrers per reclamar entre altres coses el reconeixement del producte local agroalimentari. Per atendre aquesta reivindicació del sector el Govern invertirà cinc milions d’euros en cinc programes per incrementar la demanda de producte local i millorar la rendibilitat de les explotacions agràries.
El pla de promoció del producte local de l’Executiu serà per als pròxims tres anys fins al 2027. Segons ha explicat el conseller d’Agricultura, Pesca i Medi Natural, Joan Simonet, aquesta iniciativa ha estat consensuada amb la Mesa de Coordinació de la Cadena Alimentària i Promoció del Producte Agrícola i Alimentari d’Origen Local. A més, ha detallat que els cinc programes s’executaran mitjançant una sèrie d’accions puntuals “que poden anar millorant”.
El primer programa aborda la definició i la creació d’una marca de producte local. Encara que el producte local ja està definit en el BOIB i la marca ja s’ha consensuat amb el sector, manca “definir la normativa reguladora del distintiu”, segons ha exposat el director general de Qualitat Alimentària i Producte Local, Joan Llabrés. El segon fa referència a la promoció en el mercat intern amb iniciatives com la creació d’una xarxa de rutes i visites perquè la població pugui visitar les finques dels productors i comprar-hi directament els aliments.
El tercer tracta de dur el producte de quilòmetre zero al mercat extern amb projectes de promoció a fires alimentàries i actes propis, entre d’altres. També pretén ajuntar empreses interessades amb els productors per establir-hi sinergies, com les trobades que han organitzat PIMEM, Apaema i Unió de Pagesos amb la finalitat d’acostar el sector hostaler al primari.
El quart programa està enfocat en la formació i millora del coneixement i planteja iniciatives de divulgació tant a empreses com a centres educatius i instituts. Per acabar, el cinquè té com a finalitat avaluar els resultats dels programes anteriors amb projectes de coneixement de l’actitud dels consumidors i de la quota de mercat del producte local.
Pel que fa al finançament del pla (que s’ha pressupostat en 4,6 milions d’euros), l’import de fons propis serà d'1,3 milions. La resta provindrà de fons aportats per l’Impost de Turisme Sostenible (ITS). Per l’anualitat de 2025, també es disposa de 200.000 euros provinents de fons Next Generation.