Així treballa la Facultat d'Educació la igualtat entre nins i nines
La UIB posa el focus en la coeducació, un concepte que la Llei educativa té ben en compte
PalmaTotes les escoles de les Balears són mixtes avui dia i escolaritzen nins i nines per igual. De fet, la Llei d’Educació de les Illes Balears (LEIB) fa referència a la coeducació –reconeixement de les potencialitats i individualitats de tot l’alumnat, independentment del seu sexe– en vuit ocasions. “Un dels pilars del sistema educatiu ha de ser la coeducació. Les polítiques públiques educatives, partint de la coeducació com a eina indispensable, han de dirigir els esforços a treballar en la prevenció de les violències. En el marc de les escoles coeducatives s’ha de promoure l’ús no sexista del llenguatge i la reproducció d’una imatge plural, diversa i no estereotipada de les dones i els homes. Així mateix, s’ha de tenir en especial consideració el principi de transversalitat i d’interseccionalitat en el marc de les polítiques públiques educatives”, estableix la norma. Aquesta feina l’han d’impulsar, entre d'altres, els mestres. Com es tracta la igualtat entre nins i nines a les carreres de Magisteri de la Facultat d'Educació de la UIB?
Segons explica el degà de la Facultat d’Educació, Miquel Oliver, a l’actual Pla d’estudis, que data del 2013-2014, la coeducació no apareix com a assignatura “perquè no figura a la normativa del Ministeri, que és qui va dissenyar l’esquelet del Pla”. Està previst, “perquè ho té clar el Ministeri i la Conferència de Degans”, que figuri com a assignatura als futurs plans d’estudis. Ara per ara, la coeducació es treballa de manera transversal, és a dir, “a moltes assignatures s'hi fa feina, o bé a partir d’un tema, o amb activitats”, apunta Oliver. A la menció de Pedagogia escolar sí que ja hi ha assignatures dedicades al treball de la coeducació. “Els orientadors i tota la gent que accedeix a les titulacions d’FP des de Pedagogia ho tenen incorporat”, afegeix.
Compromís ferm
La institució ha fixat la seva posició en un informe al qual ha tingut accés l'ARA Balears. "La Facultat d’Educació és una facultat compromesa amb la coeducació, tal com esdevé al document Transformam la formació inicial: cap a un projecte educatiu dels estudis de mestre, en el qual el primer punt a abordar és la coeducació", diu el document. S'ha de tenir en compte que la igualtat de gènere és un Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS). "Pel que respecta a la coeducació, cal fer referència a la creació el 2020 de la Comissió d’Igualtat i Sostenibilitat i a l’elaboració per part de la mateixa del I Pla de sostenibilitat, igualtat i equitat de la Facultat", apunta l'informe.
La coeducació com a contingut transversal a les assignatures del grau de mestre és una estratègia "essencial" per assegurar una formació integral i pràctica dels futurs docents. Aquest enfocament permet integrar la perspectiva de gènere en tots els àmbits de l’ensenyament, "evita que es percebi com un tema aïllat o secundari, i la vincula amb les disciplines que els mestres treballaran a les aules". A més, "garanteix que els estudiants desenvolupin una mirada crítica capaç d’identificar i combatre els biaixos i estereotips en qualsevol context educatiu, des de la selecció de materials fins a la planificació curricular i la interacció amb l’alumnat", explica la Facultat.
La transversalitat facilita que la coeducació es normalitzi com una pràctica habitual i natural dins de la professió docent, i ajuda a formar mestres capaços de promoure la igualtat de gènere i la inclusió en tots els espais educatius. "En definitiva, fer de la coeducació un contingut transversal assegura una formació més coherent, connectada amb la realitat de les escoles i alineada amb els valors d’una educació inclusiva i equitativa", assenyala el document.
El marc del projecte de Transformació i Millora de la Facultat d’Educació, que va començar el 2013 i que es desenvolupa des del curs 2016- 2017, és on s'emmarquen les jornades transversals La Facultat d’Educació amb tu. La Facultat d’Educació ha posat en marxa quatre jornades –dues durant el primer semestre i dues durant el segon–, la finalitat de les quals és promoure la vinculació entre l’alumnat, el professorat i la Facultat. "En aquest context ha tingut cabuda la coeducació amb tallers i accions, com: Aspectes ètics de la professió de mestre; Coeducació en la primera infància: l’experiència dels centres educatius; Contes que transformen: igualtat i sostenibilitat; Vet aquí una vegada... un món més equitatiu I Desigualtat no és diversitat", enumera l'informe de la Facultat.