Els alumnes de les Balears, els darrers en competència matemàtica i ciències en l'estudi TIMSS

Obtenen 473 punts, per darrere de les Canàries (489) i Catalunya (485)

Un grup d’alumnes fent un examen. Els experts aposten per reduir el currículum i augmentar el dinamisme.
3 min

PalmaEls alumnes de 4t de Primària de les Balears tenen el nivell més baix de Matemàtiques i Ciències de tot l’Estat, segons un nou estudi de l'Associació Internacional per l'Avaluació del Rendiment Educatiu (IEA) fet l'any 2023. Els estudiants illencs obtenen 473 punts en Matemàtiques, per darrere dels de les Canàries i Catalunya, que aconsegueixen 485 i 489, respectivament. A l’Estudi només hi han participant 9 de les 17 comunitats autònomes de l’Estat. Tal com ja va constatar l'informe PISA 2022, el territori que obté millor puntuació és Castella i Lleó, amb 522 punts. El segueixen Astúries (520), Madrid (519), Navarra (517), Galícia (509) i Andalusia (494).

Els resultats de les Balears també se situen per darrere del de tots els països participants en l'informe, excepte Xile, que obté 444 punts. França en treu 484, una puntuació mitjana, però que es troba molt enfora de la de Corea, el país que encapçala el rànquing amb 594 punts, el Japó (591), Lituània (561) i Turquia (553). Per damunt també s’hi troben Finlàndia (529) Dinamarca (524) Portugal (517).

Pel que fa a Ciències, han tret una puntuació per sobre de la mitjana estatal els alumnes d'Astúries (528), Galícia (525), Castella i Lleó (525), la comunitat de Madrid (523) i Navarra (510). Per sota hi ha els de les Illes Balears (485), Andalusia (497), les Canàries (499) i Catalunya (502).

L'Informe TIMSS 2023 també mesura el rendiment en consciència mediambiental. La puntuació mitjana d'Espanya (510 punts) està per sota del total de la Unió Europea (515 punts) i és significativament inferior a la mitjana de l'OCDE (525 punts). Per part seva, la situació de les nou comunitats autònomes amb dades comparables presenta una certa variabilitat. En concret, per sobre de la mitjana estatal es troben Galícia (533), Astúries (532), Castella i Lleó (527), la comunitat de Madrid (526), Catalunya (517) i Navarra (514). Per contra, per sota de la mitjana d'Espanya estan Andalusia (499), les Balears (500) i les Canàries (500).

El record de les PISA

La competència matemàtica dels alumnes de les Balears va caure 12 punts en les proves PISA 2022, en les quals es van obtenir 471 punts, enfront dels 483 de l'edició anterior. Ara bé, si es compara amb l’edició del 2009, la primera en què les Balears va participar, s’han apujat 7 punts. A les avaluacions de l'any 2018 la comunitat es va situar dos punts per damunt de la mitjana estatal (la primera vegada en què ho va aconseguir), però el 2022 va tornar a recular i quedà dos punts per darrere (473 enfront de 471). Els alumnes de les Balears també varen aconseguir menys nivell que els de la mitjana de l'OCDE (472) i els de la UE (474). 

Conscients de la davallada del nivell dels alumnes, la Societat Balear de Matemàtiques (SBM-XEIX) va demanar a la Conselleria d'Educació modificar "urgentment" els horaris setmanals dedicats a les Matemàtiques en totes les etapes "per augmentar-ne significativament la dedicació horària". En una carta, dirigida al conseller Vera, varen expressar preocupació per les hores dedicades a la matèria derivades de la implantació de la LOMLOE. "Ha suposat un decreixement en les hores dedicades a l'ensenyament i l'aprenentatge de les Matemàtiques. Això preveu, a parer nostre, un empitjorament en la competència matemàtica dels alumnes de les Illes Balears en un futur pròxim", deien els signants.

Els autors de la carta són conscients que un augment de les hores no implica necessàriament una millora de la qualitat en l'aprenentatge dels alumnes. "Però és cert que amb les hores actuals dedicades a les matemàtiques a totes les etapes es fa molt difícil aconseguir els objectius marcats a la LOMLOE, amb les indesitjables conseqüències per a la formació dels alumnes que pot ocasionar". Per la seva banda, la Conselleria d’Educació treballa per enllestir els nous currículums educatius, amb l’horitzó d’impulsar les diferents competències, incloses les matemàtiques. A les darreres proves IAQSE del 2023, de les quals s’han conegut els resultats recentment, un 47% dels alumnes de 4t de Primària varen aprovar l'avaluació de Matemàtiques, dos punts més que a l’edició anterior.

stats