Un 35% dels alumnes que comencen un grau a la UIB no l'acaben

La taxa de l'abandonament dels estudis universitaris a les Balears està gairebé vuit punts per sobre de la mitjana estatal, que és d'un 27,3%

Alumnes de la UIB
Catalina Riera
26/11/2020
2 min

PalmaUn 35% dels alumnes que comencen un grau a la Universitat de les Illes Balears (UIB) no l'acaben. Aquesta taxa d'abandonament està per damunt de la mitjana estatal –gairebé 8 punts–, on el percentatge se situa en un 27,3%. Cal destacar també que un 27,2% dels universitaris de l'Arxipèlag deixen els estudis el primer any de carrera, mentre que en el conjunt de l'Estat la taxa d'abandonament durant el primer curs és del 16,3%.

Aquestes són algunes de les xifres rellevants que ofereix el darrer Anuari de l'Educació de les Illes Balears –a l'article titulat 'Rendiment acadèmic, satisfacció i inserció laboral a les titulacions universitàries oficials de grau de la UIB'–, que s'ha presentat aquest dijous a la Universitat de les Illes Balears. Per altra banda, l'informe també destaca que un 72% dels graduats a les Balears troba feina dos anys abans d'haver acabat la carrera i que un 76% dels alumnes de la UIB està satisfet amb els estudis que ha elegit.

32.369 alumnes estrangers

Pel que fa als estudis no universitaris, una de les dades rellevants que aporta l'anuari és el nombre d'alumnes estrangers. Durant el curs 2019-2020 varen ser 32.369, un 16,1% del total de les Balears. En relació amb el curs 2018-2019 hi va haver un increment de 2.341 alumnes, un 7,2% més. Des del 2010 fins al 2020, l'alumnat estranger ha augmentat un 27% –el curs 2010-2011 hi havia 25.482 alumnes estrangers–. La nacionalitat estrangera més nombrosa és la marroquina, amb 8.323 alumnes.

Una altra part important de l'anuari són els monogràfics, un de dedicat a covid i educació i un altre de centrat en l'educació afectivosexual, aquest darrer coordinat per la cap del departament d'Igualtat de l'Ajuntament de Calvià, Sandra Sedano. Durant la presentació, Sedano ha explicat que els joves tenen un accés fàcil a la pornografia i que gran part identifica les relacions o la sexualitat amb els continguts pornogràfics. D'aquí la necessitat d'implantar programes, tallers o estratègies basades en l'educació afectivosexual, ja que s'ha demostrat que "mostren canvis de perspectiva i millores educatives entre els adolescents".

Un altre dels articles de l'anuari, titulat 'Els adolescents i les pantalles addictives a les Balears', dona una dada prou significativa: 93,9% dels joves d'entre 11 i 17 anys es connecten a internet perquè estan avorrits, trists o no ni tan sols saben per què ho fan, mentre que un 2,9% s'hi connecta per estudiar.

L'article sobre 'Els trastorns emocionals greus a l'escola pública de les Balears' recull que un 7% dels alumnes de les Illes amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NEE) presenta un problema emocional, la mateixa taxa que en el cas dels alumnes que presenten una discapacitat motòrica. A més, un 6% dels alumnes de les Balears sofreixen discapacitat sensorial auditiva, i un 2%, discapacitat sensorial visual.

stats