Societat 11/01/2024

Els alumnes valoren positivament la limitació dels mòbils a les aules

La restricció s'aplicarà als centres educatius públics i concertats, però no als privats

2 min
L’ús abusiu dels mòbils influeix en la capacitat de concentració dels alumnes.

PalmaEls alumnes valoren de manera satisfactòria la limitació de l'ús dels mòbils en els centres educatius, però temen el temps que puguin estar sense aquests dispositius en cas que els siguin requisats. "Una cosa és que te'l llevin a les 8 h del matí i te'l tornin a les 14 h, que em sembla correcte, i una altra que te'l llevin a les 8 h i no te'l tornin fins al cap de dos dies, perquè es crea una situació d'incomunicació", ha dit Francisco Babiloni, alumne de l'IES Alcúdia i un dels integrants de la mesa de l'alumnat. Aquest òrgan de representació s'ha reunit per primera vegada aquest dijous dematí per tractar, entre d'altres, les instruccions d'ús dels mòbils a les aules que va avançar l'ARA Balears. Bibiloni ha destacat que els problemes es concentren sobretot a primer, segon, tercer i quart d'ESO. "L'ús dels mòbils està augmentant molt, i el mal ús deriva en el ciberassetjament, o, per exemple, en la difusió de fotos modificades amb intel·ligència artificial", ha dit.

Per la seva banda, l'alumne de l'IES Biel Martí de Ferreries Víctor Pons també ha valorat positivament la retirada dels mòbils "perquè l'índex d'atenció ha baixat molt". Ara bé, ha demanat que es diferenciï entre error i voluntarietat: "No és el mateix que un dia et pugui sonar el mòbil de manera puntual, per error, que emprar-lode manera voluntària", ha assenyalat.

El conseller d'Educació, Antoni Vera, ha defensat la limitació en l'ús dels mòbils als centres educatius, que posa el focus en l'alumnat de Primària, Secundària i Batxillerat dels centres públics i concertats, però no dels privats. Vera, però, ha assenyalat algunes excepcions d'ús: "Si un alumne és diabètic, clar que ha de poder dur-lo". De fet, l'esborrany preveu l'excepcionalitat per raons mèdiques. Ara bé, en tot moment ha intentat no usar la paraula 'prohibició'. De fet, ha dit que "un centre podrà prohibir-lo si ho considera oportú, perquè no es pot interferir en l'autonomia de centre". Una altra de les excepcions que preveuen les instruccions és per raons pedagògiques fixades pel professor, com pugui ser una sortida en què els alumnes hagin de fer feina amb la geolocalització, per exemple.

Amb finalitats didàctiques

Les instruccions també fan referència als professors. "S'abstindran de fer-ne un ús amb finalitat personal, lúdica o aliena a la finalitat educativa, llevat que hi hagi circumstàncies familiars o personals que ho facin necessari, o que l'organització o característiques del centre ho prevegin", diu el document. Sí que podran utilitzar el mòbil amb finalitats "exclusivament didàctiques i d'acord amb criteris pedagògics". Totes les limitacions dels mòbils quedaran recollides en les normes d'organització i funcionament de centre (NOFIC), que també inclouran regulacions que definiran com emprar altres dispositius electrònics o l'ús ètic de les xarxes socials, entre altres qüestions.

Ara, l'esborrany passarà per les diferents meses de participació durant la setmana que ve, amb l'objectiu que totes les parts interessades hi puguin fer aportacions.

stats