INNOVACIÓ I MEDI AMBIENT

Una app per reciclar més i millor

Reciclaya ha estat dissenyat per emprenedors per convertir els residus en envasos ‘intel·ligents’

Una app per reciclar més i millor
i Enric Culat
14/07/2018
3 min

PalmaReciclaya és una aplicació que està en marxa des d’aquesta setmana i que de moment permet el reciclatge de 15.000 productes distribuïts entre tots els centres comercials de Carrefour a l’Estat.

La majoria són marques pròpies d’aquest centre, però també hi col·laboren marques com Central Lechera Asturiana, Unilever, Henkel, Pepsi, Procter &Gamble i Calidad Pascual.

Els centres Carrefour de Palma i de Logronyo són els únics que disposen d’aquesta app, que, a més de fomentar el reciclatge d’aquests productes, ofereix una ‘recompensa’ amb punts bescanviables per cèntims d’euros després de passar per caixa o d’anar al contenidor per separar correctament l’envàs.

L’app, única a l’Estat d’aquestes característiques, permet a tots els clients de Carrefour saber com reciclar els productes adquirits en escanejar el tiquet de compra. L’empresa de distribució va realitzar el mes d’abril una prova pilot a TheCircularLab (Logronyo), un centre d’innovació sobre economia circular d’Ecoembes, amb uns resultats satisfactoris que ara ja han permès posar en marxa l’aplicació d’una manera definitiva.

La iniciativa s’emmarca dintre del projecte TagItSmart, que ha estat finançat pel Programa Horizonte 2020 de la Comissió Europea que aposta per la innovació i per la investigació.

En aquest projecte hi participa una empresa mallorquina, Recycl3R, integrada per Ivan González, que n’és el CEO; Thomas Sjödin, que n’és desenvolupador; Raúl Castillo, que n’ és el responsable de sistemes d’informació geogràfica; i Sergio Puyol, que n’és el director tècnic ambiental.

L’empresa està en marxa des de fa més d’un any, amb el desig dels seus quatre socis de convertir-se en referent de les noves tecnologies i el reciclatge, treballant sempre en allò que més els agrada: l’aplicació de solucions innovadores a favor del medi ambient i defensant valors de cooperativa, ambientals i d’innovació. Fruit d’aquest desig ha estat la col·laboració en aquesta aplicació, en la qual els clients de Carrefour tindran en el tiquet de compra un codi de barres que podran escanejar. Automàticament, Reciclaya separa els productes en contenidors virtuals per tal que els clients sàpiguen on reciclar els productes.

Per part seva, l’Ajuntament de Palma ha adaptat els contenidors de tota la ciutat amb “etiquetes intel·ligents” perquè els ciutadans puguin aconseguir encara més punts per les seves accions de reciclatge i bescanviar-los per descomptes en productes Bio o en campanyes de sensibilització sobre prevenció de residus i reciclatge.

“Es tracta d’un projecte europeu en el qual hi ha 15 empreses. Nosaltres hem desenvolupat tot el sistema que hi ha darrere de l’aplicació, basada en la internet de les coses (IoT).

Un cop el producte passa el control de caixa se l’està dotant d’una identitat virtual, igual que els contenidors, que també tenen una identitat virtual amb adhesius intel·ligents, cada un específic per a cada contenidor, a més dels codis QR d’Emaya”, explica Ivan González, CEO de Recycl3R.

Funcionament, pas a pas

L’app funciona de la següent manera: primer s’ha d’escanejar el codi de barres del tiquet de compra Carrefour per incloure els productes que hem comprat. També podem aconseguir informació detallada sobre quins productes es poden separar per reciclar. Rebrem informació de quins contenidors podem utilitzar per reciclar i interactuar escanejant-ne el codi QR o tocant-ne l’etiqueta “intel·ligent”.

Hi ha dos tipus de “recompenses”. Amb el descompte Carrefour podem canviar els punts de l’app per descomptes en la nostre pròxima compra de productes Carrefour Bio. Per cada punt aconseguit tindrem una rebaixa d’un cèntim d’euro (per exemple, reciclant una botella d’aigua aconseguirem 0,04 € de descompte).

L’altra “recompensa” permet canviar els punts pel seu import corresponent en euros per poder invertir-los en una campanya educativa. Amb aquestes aportacions es durà a terme una campanya de sensibilització ambiental destinada als col·legis de Palma (per part de l’Ajuntament de Palma i EMAYA) i una altra de destinada als veïns de Logronyo (per part de l’Ajuntament de Logronyo).

stats