Un portaveu de Vox en el Consell celebra que els trens tornin a ser blaus com a l’època de Franco
Amb aquest canvi d'imatge, SFM també pretén fer un gest per commemorar els 150 anys del ferrocarril a Mallorca, efemèride que es complirà el 24 de febrer del pròxim any
PalmaEls trens de Mallorca recuperen el seu històric color blau i David Gil, un dels portaveus de Vox al Consell de Mallorca ho ha celebrat a través d'una piulada recordant a Franco i l'època de la dictadura. “Res com un toc de nostàlgia de l'època de Franco per enfrontar el present”, ha publicat Gil a la xarxa social X. A més, ha fet referència al nou color blau dels trens com un color "històric" i ha sentenciat la piulada assegurant que "el passat sempre torna" fent clara referència a l'època franquista.
Ha estat aquesta setmana quan els Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) han començat aquesta setmana a envinilar amb el nou corporatiu, progressivament, tots els combois de les sèries 8100 i 7100 (metre), com també una unitat dièsel de la sèrie 6100 que conserva l'empresa ferroviària. Aquesta renovació obeeix a la deterioració produïda pel pas del temps i les pintades vandàliques.
Es tracta d'un total de 19 trens, el conjunt de la flota d’SFM a excepció de les cinc noves unitats quàdruples incorporades aquest mateix any en estar en perfectes condicions i les de la sèrie 9100 (tren-tram), que ara com ara tampoc no es renovaran per presentar bones condicions. El primer d'aquests trens ha començat a circular aquest divendres.
Actualment els vehicles de la sèrie 8100 disposen de la major part de la planxa exterior pintada i només petites parts del seu disseny amb capa vinílica. Presenten un estat de deterioració important, causat sobretot per les múltiples pintades vandàliques sofertes. Quant a les unitats de la sèrie 7100 (metro), encara que també deteriorades, conserven un aspecte visual millor, ja que les planxes exteriors d'aquestes sí que estan 100% envinilades.
Protecció del metall
La pintura o vinil de les unitats de tren suposa una protecció del metall amb el qual són fabricades i una identitat estètica del servei, per la qual cosa és important mantenir-los en bon estat, expliquen fonts de SFM. Era una necessitat latent renovar l'exterior dels vehicles, pel seu mal estat actual a causa de diferents causes: el pas del temps des de l'última renovació, les pintades vandàliques, els treballs de neteja i petits accidents.
Així doncs, aprofitant aquesta necessitat, l'empresa va decidir recuperar l'històric disseny en color blau de les unitats que varen circular per les seves línies durant molts anys, principalment en les dècades dels 60, 70 i 80, adaptant-ho al temps actual i utilitzant els colors corporatius de la marca SFM.
El contracte per al recobriment amb làmina vinílica de totes aquestes unitats es va adjudicar el passat 10 d'octubre per un import de 419.700 euros (amb l’IVA exclòs) a l'empresa NTA IBERICA, SLO i té un termini d'execució de 12 mesos. El vinil utilitzat disposa de certificacions de resistència al foc i davant de pintades vandàliques, a més d'una llarga vida útil estimada en més de cinc anys.
L'opció del vinil
La decisió d'optar per envinilar completament l'exterior dels trens davant de la pintura respon a diverses raons; en primer lloc, la pintura no resisteix tan bé com el vinil el maltractament derivat de les pintades vandàliques, que du aparellada una neteja molt agressiva d’aquestes i, a més, la neteja del vinil és molt més fàcil i menys costosa.
D'altra banda, envinilar les unitats és més fàcil de dur a terme que pintar-les, té menys empremta ecològica i se n'optimitza el manteniment, ja que és molt més senzill i menys costós substituir draps de vinil que repintar les unitats.
Unitat dièsel
Quant a la unitat dièsel, a pesar que no està en servei comercial, l’estat actual és greument pitjor que les de les altres sèries. Això es deu a la seva antiguitat, al fet d'estar feta amb xapa d'acer comú i perquè les pintades vandàliques han estat molt reiterades en aquest tren. Atès que es vol destinar a museu i activitats culturals s'ha estimat convenient aprofitar l'ocasió per reparar-la, protegir-la i envinilar-la amb els colors originals de la sèrie, dels anys 90 del segle passat.
Amb aquest canvi d'imatge, SFM també pretén fer un gest per commemorar els 150 anys del ferrocarril a Mallorca, efemèride que es complirà el 24 de febrer del pròxim any. El canvi en el disseny exterior té el vistiplau i suport de l'Associació d'Amics del Ferrocarril, de la Fundació Ferrocaib i del Club Ferroviari Vaporista, principals entitats que vetlen pel patrimoni històric ferroviari de Mallorca.