Supermercats

Aquests són els supermercats que han apujat més els preus i quins els han abaixat

Segons un estudi de l'OCU, Alcampo és l'establiment més assequible per fer la compra a les Balears i El Corte Inglés, el més car

Supermercat Alcampo.
ARA Balears
17/09/2024
2 min

PalmaPalma és la segona ciutat més cara de l'Estat per fer-hi la compra, només superada per Las Palmas de Gran Canària i seguida de Getxo i Madrid, segons apunta un estudi realitzat per l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU). L'anàlisi es fixa en la pujada i baixada de preus dels productes, segons els han aplicat els principals establiments comercials.

Entre les cadenes presents a les Balears, s'assenyala Alcampo com la cadena més econòmica per comprar-hi productes de primera necessitat i també ho és en el conjunt de l'estat espanyol. En el costat oposat, s'hi troba El Corte Inglés, que és el supermercat més car. Entre les comunitats, les més assequibles per fer-hi la compra són Galícia, la Rioja, el País Valencià i Castella i Lleó. Les Illes Balears estan entre les més cares.

Ara bé, quins són segons aquest estudi els supermercats amb presència a les Illes que més han apujat els preus i quins els han abaixat? L'estudi de l'OCU mostra que hi ha cadenes que han abaixat lleugerament els preus després de dos anys de pujada: és el cas de Carrefour Express (-0,9%), Lidl (-0,7%) i Aldi (-0,6%). Però la majoria han seguit la inèrcia inversa i han continuat augmentant els preus: és el que han fet El Corte Inglés (+9,7%), Hipercor (+8,2%), Eroski (+3,7%), Mercadona (+3,4%) i Carrefour (+3,3%). En el cas d'Alcampo, malgrat que l'empresa ha aplicat un augment de l'1,9%, és el supermercat més barat per fer la compra a les Illes. La pujada mitjana de les cadenes se situa en el 2,9%.

L'oli d'oliva és el producte més car

Entre els productes que més han disparat els preus, l'oli d'oliva lidera una forta pujada, amb un 76%, seguit pel suc de taronja (47%) i els plàtans de les Canàries (39%), mentre que les baixades més destacades corresponen a l'oli de gira-sol, que baixa un 23,1%, seguit per les tomàtigues d'amanida (-20,9%) i la margarina, que redueix el seu preu un 18%.

D'altra banda, els productes de marca de fabricants externs han pujat un 3,8% per sobre de l'increment mitjà dels productes de marca blanca que han apujat el preu un 2,8% en els dos darrers anys.

L'organització aposta per reduir les quantitats dels productes

Per la seva banda, la directora de Comunicació i Relacions Institucionals de l'OCU, Ileana Izverniceanu, ha celebrat la Proposició No de Llei sobre la reduflació, que la seva organització ha denunciat en diverses ocasions i que "ara es regularà".

"Hi ha una proposició no de llei que esperem que sigui un primer pas perquè hi hagi una iniciativa legislativa, perquè el que feien molts productes i fabricants de reconegut prestigi per intentar mantenir preus o per induir al consumidor a pensar que estaven mantenint preus, mentre reduïen la quantitat de producte. És bo posar-ho sobre la taula perquè el consumidor tingui tota la informació", ha assenyalat.

A més, l'OCU ha instat el Govern a mantenir la reducció de l'IVA en els aliments i ampliar-la també a la carn i el peix, mentre que insten la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) i al Ministeri d'Agricultura a intensificar els controls sobre la cadena alimentària per vigilar que funciona correctament i no es duen a terme pràctiques especulatives que afecten els consumidors.

stats