Societat29/01/2021

Auge i declivi de l'imperi Cursach

El magnat va monopolitzar l’oci nocturn durant dècades a Mallorca, però el cas de corrupció que porta el seu nom i la pandèmia l’han obligat a vendre negocis com l’emblemàtic Tito’s

PalmaVa passar d'aplegar pilotes al Mallorca Club de Tennis a tenir una discoteca amb capacitat per a 5.000 persones amb les seves inicials, BCM. El magnat mallorquí Bartomeu Cursach Mas va aixecar un imperi empresarial que va començar els anys setanta amb l'hotel Riu Palace de l'Arenal. A finals dels vuitanta va crear BCM, a Magaluf; entrats els noranta va comprar l'emblemàtica discoteca Tito's, a Palma, i amb el nou mil·lenni va obrir el temple alemany a Mallorca: el Megapark. Però l'oci nocturn no li bastava i es llançà a obrir restaurants, com Asadito, i un gimnàs exclusiu, el MegaSport Centre. La seva xarxa empresarial, en el moment més àlgid, va arribar a tenir prop de 1.700 treballadors i un milió i mig de clients l'any. També va ser el màxim accionista del Reial Mallorca, amb un 43% del club els anys 2000, i propietari de l'Atlètic Balears, el 2011. Fins i tot va arribar a fundar una aerolínia, BCM Airlines, dedicada als vols xàrter turístics. Però només operà durant un any, el 1997, abans de fracassar.

Tot aquest conglomerat va començar a trontollar el 2017, arran de l'escàndol de corrupció que porta el seu nom. Aquell any va entrar a la presó per passar-hi 13 mesos. Cursach va aguantar fins al punt d'arribar a acorralar el fiscal i el jutge que l'investigaven, malgrat fins i tot una acusació d'homicidi que mai no s'ha arribat a demostrar. Però contra un virus és difícil fer-hi res i la pandèmia ha estat un cop massa dur. Les restriccions sanitàries varen obligar el Grup Cursach –i tot l'oci nocturn– a apagar la música el març de 2020 i encara no l'ha tornada a encendre. Aquesta manca d'activitat ha passat factura. Després de posar a la venda Tito's i els restaurants Asadito i 800 grados, aquesta setmana s'ha fet públic que el grup cerca comprador per a la marca BH, que inclou dos hotels, un complex d'apartaments i un beach club a Magaluf. Les instal·lacions són propietat de la família Matutes –el seu homòleg a Eivissa–, i el grup mallorquí explota el negoci, que ara ven per uns 120 milions d'euros.

Cargando
No hay anuncios

Si hi ha una imatge que retrata el declivi de l'imperi Cursach és la venda de la discoteca Tito's. Amb sis mesos de crisi sanitària n'hi va haver prou perquè, a l'octubre, el grup Cursach posàs a la venda la joia de la corona del passeig Marítim de Palma. L'Ajuntament encara no sap què se'n farà, d'aquest local, i la regidora de Turisme, Elena Navarro, reconeix que "no hi ha manera" d'evitar que caigui, per exemple, en mans d'un fons voltor. El director de Tito's des de fa més de vint anys i de BCM des de fa només un any, Jaime Lladó, admet que "els fons voltor són els que s'interessen" més per negocis així, en aquestes situacions. "Per a ningú és agradable", lamenta Lladó, que recorda que fa uns 35 anys "Cursach va erigir Tito's en una de les discoteques més emblemàtiques de Mallorca". "El nom de Tito's està escrit en lletres d'or en la història de la nit palmesana", afirma.

Tot i que Tito's havia obert el 1923, no va ser fins als anys cinquanta que va fer el salt internacional per convertir-se en la primera gran sala de festes d'Europa. Quan Cursach la va comprar, va voler homenatjar –i aprofitar– aquell passat esplendorós. Amb la reforma, la discoteca va perdre l'entrada que tenia a la plaça Gomila –que a finals dels vuitanta havia començat a decaure– i va potenciar la façana marítima, que encara conserva. L'edifici, amb l'ascensor de vidre que connecta l'entrada a peu de carrer amb la sala de la planta superior, impacta qualsevol vianant. I fer servir aquell ascensor és veure una panoràmica de la badia de Palma que s'amplia a mesura que puja. A dalt, la mar queda a l'esquena de l'escenari, i damunt l'aigua de la Mediterrània centellegen la resta de discoteques del passeig. Tot plegat fa que sembli un privilegi ser allà i que les nits de gatera tinguin un aire glamurós o, si més no, excèntric.

Cargando
No hay anuncios

Durant dècades, Tito's s’ha consolidat com la imatge de la nit mallorquina. L'èxit va venir de dur DJ i músics de referència, però també perquè es va convertir, literalment, en l'epicentre del passeig Marítim. Amb Cursach, el local va aconseguir tenir a la porta aturades d'autobús i de taxi, que no només impedien que cap cotxe aparcàs al davant, sinó que obligava gairebé tothom a passar per allà. I si algú no hi anava, Tito's ja s'encarregava d'arribar-hi. A partir dels anys 2000, les seves gogós, cobertes de més plomes i brillants que de roba, es varen començar a passejar de punta a punta del passeig per captar mirades i clients.

Bartomeu Cursach Mas
Cargando
No hay anuncios

Milions i poder

El capo, el padrino, el rei... Els malnoms grandiloqüents sempre li quedaven curts, a Cursach, que tot i que curiosament no surt a la Wikipedia, va arribar a ser pràcticament l'home més poderós de Mallorca, i no només pels seus milions. Amic de l'expresident balear Jaume Matas, protegit –segons la investigació judicial– de l'exdelegat del govern espanyol a les Balears i exconseller d'Interior, José María Rodríguez, i soci de l'aleshores executiu de Bancaja Ramón Rosselló, l'empresari sempre va estar sota sospita de corrupteles. Fins al punt que el març de 2017 el varen imputar per una quinzena de delictes, per bé que la majoria d'acusacions s'han acabat arxivant. Encara té judicis pendents, però fonts properes a la causa creuen que tot quedarà reduït a algun dels coneguts episodis de Tito's, en què agents de la Policia Local de Palma haurien gaudit de franc d'alcohol, cocaïna i prostitutes. Una vegada més, Cursach va fer gala del seu poder paralitzant la causa en contra seu nou mesos després que s'obrís. La seva mà dreta, Tolo Sbert, va presentar una recusació contra el jutge que instruïa el cas, Manuel Penvalva, i en va posar en dubte la imparcialitat, també la del fiscal, Miguel Ángel Subirán. Ambdós encara estan sota una investigació del Tribunal Superior de Justícia de les Balears i les seves carreres difícilment es tornaran a aixecar.

Cargando
No hay anuncios

Deixant de banda com acabi la relació de Cursach amb la justícia, la pandèmia sí que l'ha castigat igual que a tothom. El dubte és si la crisi econòmica serà l'estocada definitiva del Grup Cursach. Tolo –així l'anomenen els amics– ja supera la setantena i la venda de bona part dels seus actius evidencia la manca de relleu familiar en el seu imperi. El seu fidel company Jaime Lledó, director de Tito's i BCM, defensa que "ell sempre ha estat el patriarca i la persona que ha duit l'empresa", i que "si passa per dificultats, lògicament afecten tota la família". Jesús Sánchez, president de l'Associació Balear d'Oci Nocturn (ABONE) i persona de confiança de l'empresari, adverteix que "a Tolo Cursach li queden moltes energies", però "una altra cosa és que tingui ganes de dipositar-les". El periodista de l'Última Hora Pedro Prieto, que ha retratat durant dècades la vida nocturna de Mallorca i el coneix de prop, diu que "el seu fill, Tolito, és bon xaval", encara que no sap "fins a quin punt està preparat per dur aquesta maquinària". Gairebé ningú del sector posa en dubte la feina i els esforços que ha invertit Tolo Cursach en els seus negocis. El mateix Prieto recorda: "Podies veure'l a les tres de la matinada a la porta de Riu, a les cinc a BCM i a les deu del matí ja tornava a estar dret".

Cargando
No hay anuncios

Una inversió a fons perdut

A la causa judicial i a la pandèmia cal afegir-hi la inversió ingent que el Grup Cursach va fer per reformar BCM abans que aparegués el coronavirus. "La nostra idea era fer la inauguració a finals de març, però dies abans va aparèixer la pandèmia. No vàrem tenir ni l'oportunitat d'obrir", recorda el director de la sala. Encara que la reconversió no ha reduït l'aforament de la macrodiscoteca, Lladó afirma que l'objectiu principal era "aproximar-la al sistema de feina i espectacle de Tito's, per fugir d'un turisme d'excessos i atreure'n un altre de més qualitat". De moment, el covid-19 impedirà treure'n cap fruit. Ara "la propietat ha d'intentar surar i si per això ha de vendre algun actiu per tenir efectiu i fer front a les despeses, es fa", explica. Per això aquesta setmana s'ha posat a la venda el negoci del BH Mallorca, el Club BH, BH Apartaments i Island Beach, tots a Magaluf. Entre les quatre propietats sumen unes 1.056 habitacions que cada estiu s'omplien de joves, la majoria britànics, atrets per les festes i els concerts que ofereixen, tant de dia com de nit.

Mentre que a Palma hi ha qui tem que la venda de Tito's acabi sent un problema, si va a parar a mans d'un fons voltor, a Magaluf el canvi de propietaris de la cadena BH pot ser una oportunitat. "Tornar a una explotació només d'un oci nocturn d'excessos seria una mala notícia i no és el que volem", declara el batle de Calvià, Alfonso Rodríguez. Ara bé, "els hotels que gestiona el Grup Cursach són molt importants, però no deixen de ser 1.000 places de les 30.000 que té el municipi", apunta. 

"Cursach és un empresari creat sobretot a partir de les grans crisis econòmiques", declara l'historiador Tomeu Canyelles, autor del llibre Magaluf, més enllà del mite. Però n'ha acabat sent una víctima. "Va tenir un cop de sort els anys setanta amb la segona crisi industrial i després amb la crisi del petroli. Molts locals varen quedar-se sense clientela i ell els va comprar i els va reinventar", narra Canyelles. La primera sala que va muntar va ser Smash, al carrer Verí de Palma, gràcies als doblers que guanyava important roba de Londres, segons va explicar el periodista Andreu Manresa al perfil 'Un magnate misterioso', que va publicar a El País el 2003. Va arribar a aglutinar fins a 30 sales a força de comprar els negocis de la competència, que no els podien mantenir. Ara s'ha girat la truita i és ell qui ha perdut la batalla. Però caldrà esperar per saber si també ha donat la guerra per perduda.