Aules especialitzades, a l’escola La Puríssima
L’alumnat amb diversitat funcional disposa de cinc aules i un projecte educatiu adaptat
PalmaL’objectiu de l’escola La Puríssima és que els alumnes amb discapacitat aprenguin les coses que el dia de demà els seran veritablement útils. A Palma, La Puríssima és l’únic centre que es dedica a l’atenció i l’educació dels alumnes amb discapacitat auditiva.
L’escola disposa d’un centre ordinari i un d’educació especial. Aquest darrer està distribuït en cinc aules: una aula dedicada a l’atenció dels alumnes amb discapacitat auditiva; una aula per a alumnes amb discapacitat intel·lectual i tres més de dedicades a alumnes amb pluridiscapacitats. “Sempre en prioritzam una per a la discapacitat auditiva”, explica l’orientadora del centre, Margalida Mestre.
Educació especial
El centre d’Educació Especial ha acollit aquest curs 2017-2018 34 alumnes amb algun tipus de discapacitat, el nivell dels quals equival a Primària o Secundària. Tots els que cursen Educació Infantil van al centre ordinari, perquè “allò prioritari és la inclusió”.
Si amb el pas dels anys l’alumne té un cert desfasament curricular, s’aplica la modalitat d’escolarització combinada. És a dir, el nin o nina continua assistint al centre ordinari durant unes hores, normalment per cursar matèries que li facilitin un enriquiment personal i un cert grau de socialització; i la resta de les hores assisteix al centre d’educació especial.
“Generalment, aquest temps es dedica a assignatures lingüístiques, que els solen costar més”, explica Mestre.
Aquest tipus de modalitat també es pot aplicar als alumnes provinents d’altres centres, tot i que en comptes de fer-se per hores es fa per dies. En aquests casos, la funció del centre d’educació escolar és dur a terme adaptacions curriculars en funció del nivell d’aprenentatge que pot arribar a assolir cada alumne.
Adaptacions fetes a mida
Quan el retard acumulat en l’aprenentatge és superior als dos cursos, i l’alumne presenta un seguit de requisits, aquest passa al centre d’educació especial, on els docents atenen les necessitats de cada alumne segons el seu nivell curricular, el seu nivell lingüístic i auditiu i la seva edat. “És com fer un vestit a mida per a cada alumne: intentes que la major part del contingut es faci en comú però, d’aquesta manera, els professors poden treballar a diferents nivells tenint en compte les necessitats de cada alumne”, assenyala Mestre.
Els alumnes del centre d’educació especial necessiten un reforç en totes les matèries, que es basa en material adaptat, professionals especialitzats i la priorització del contingut. “Intentam que tot allò que aprenen sigui al més funcional possible per a la seva vida futura”, explica la cap d’estudis del centre d’educació especial, Alicia Calvente.
Metodologia
Tot i que molts dels alumnes són totalment autònoms, alguns tenen més dificultats, i, per aquest motiu, es prioritza el treball per àmbits, a través dels quals els alumnes amb discapacitat poden adquirir competències per comunicar-se, relacionar-se en el seu entorn social i, sobretot, “aconseguir autonomia personal, per anar a comprar, pagar, rebre correctament el canvi, demanar quin dia és, dir com es troben, etcètera. Això és el més important”, assenyala Calvente, qui afegeix que “han de ser capaços d’explicar com es troben, què els agrada o que és allò que més els molesta”.
Per tal d’assolir totes aquestes estratègies comunicatives es treballa a través de projectes i es prioritza una llengua, generalment la materna. “Tot i això, hi ha alumnes d’educació especial que dominen la comunicació en català, castellà i anglès i que han escollit l’alemany com a llengua optativa”, explica Mestre.
“A través del treball per àmbits, a través de projectes i de manera cooperativa, allò que a La Puríssima es vol aconseguir és contestar la pregunta següent: què necessita saber un al·lot amb 18 o 19 anys quan surti del centre?”, explica Mestre.