Silenci de MÉS i Podem sobre la darrera de l'autopista de Campos
El PSIB és l’únic soci del Pacte al Consell de Mallorca que s’ha pronunciat envers la polèmica reducció de l’amplada de la via, que no s’ha fet com havien promès
PalmaMÉS i Podem han optat pel silenci envers la darrera polèmica sorgida entorn de l'autopista de Campos. Les dues formacions han declinat fer cap declaració a l'ARA Balears sobre el fet que la modificació per reduir-ne l'amplada –anunciada pel Consell de Mallorca el 2018– finalment no s'hagi duit a terme com estava previst. La consellera insular de Territori d'aleshores i actual consellera de Presidència del Govern, Mercedes Garrido (PSIB), va comunicar ara fa tres anys una reducció de nou metres, però a poques setmanes perquè acabin les obres la rebaixa ha quedat en un metre a la majoria de trams de l'autopista. El PSIB és l'únic partit del Pacte a la institució insular que ha fet declaracions. Els socialistes han defensat que s'han reduït les dimensions del projecte "tant com era possible".
"Si no s'ha fet més, és per criteris de seguretat i relacionats amb el terreny", comenta el portaveu socialista al Consell, Andreu Alcover. També explica que la reducció ha estat desigual perquè només s'ha pogut aplicar a determinats trams de l'autopista, i afegeix que la rebaixa no es podia fer a tota la via. Aquest apunt, però, no el va aclarir Mercedes Garrido quan va anunciar la modificació. "L'amplada es pot reduir gairebé 10 metres lineals: de 54,82 metres a 45,50", afirmà l'exconsellera insular, aprofitant l'assistència de representants de la Plataforma Antiautopista a una audiència pública del Consell. D'aquesta manera, la superfície ocupada per l'autopista hauria passat de 80.000 metres quadrats a 70.000, segons va informar Garrido. Malgrat que el Consell va fer aquest càlcul fa gairebé tres anys, fonts del Departament de Mobilitat ara no saben quina àrea ocupa la via actualment.
Alcover defensa l'autopista perquè "era una carretera amb una mortalitat alta". El socialista resta importància a les dimensions del projecte i afirma que altres carreteres, com la de Manacor, generaren polèmica i ara "no es qüestionen". "D'aquí a 10 anys ningú discutirà si s'havia d'ampliar", assegura el portaveu, i nega que la platja del Trenc s'hagi de massificar perquè amb l'autopista es tardi menys a arribar-hi.
Fonts del Departament de Mobilitat i Infraestructures, liderat pel conseller Iván Sevillano (Podem), al·legaren divendres que l'única manera per reduir-ne l'amplada és aferrant els vials de servei al traçat de l'autopista, però afegiren que això no s'ha pogut fer en molts casos a causa de l'orografia del terreny. "Hem reduït l'amplada tant com ha estat possible on hem pogut", apuntaren les mateixes fonts consultades.
Crítiques dels ecologistes i l'oposició
"No ens ha vingut de nou en absolut. Garrido va dir que reduirien els metres de l'autopista, però vàrem reclamar els plànols amb els canvis que va proposar i encara els esperam; per això, vàrem veure que era una mentida", explica la portaveu de la Plataforma Antiautopista, Margalida Rosselló. "Tenim un gran problema, perquè els polítics no estan a l'altura de la situació i no tenen en compte l'emergència climàtica", lamenta l'activista. El portaveu de Terraferida, Jaume Adrover, va recordar divendres que fa poc més d'un any varen denunciar que el Consell no havia fet cap reducció del projecte. "La mentida no només és del PSIB, perquè MÉS i Podem ho sabien i els va ser igual; hi varen col·laborar", va assenyalar Adrover, que també va advertir que "després venen eleccions, la gent generalitza, no els creu i no hi participa". La portaveu del GOB, Margalida Ramis, criticà que "es fan els llestos per intentar calmar les protestes i acaben quedant permanentment en evidència. Patètic i indignant".
Les crítiques dels ecologistes coincideixen amb les dels partits de l'oposició. "S'ha confirmat que tot era una mentida per motius electorals, i els antiautopistes no varen comprar la reducció anunciada perquè sabien que no es podria fer", afirma el conseller del PP Mauricio Rovira. El popular admet que en algun punt de la via sí que s'haurà reduït l'amplada, però considera que, en conjunt, la rebaixa de la mitjana a un metre "no té gran repercussió sobre l'ocupació del medi". El president i conseller d'El Pi, Antoni Amengual, coincideix amb Rovira i creu que, "quan es va anunciar la reducció la legislatura passada, ja vàrem dir que era impossible, perquè el projecte no ho preveia i mai hem vist una modificació en aquest sentit". "Va ser una operació de maquillatge per calmar els ànims dels ecologistes", conclou.