Mobilitat

Balanç del Bus-VAO: el Consell atribueix l'augment d'ús del TIB al carril i n'obvia la gratuïtat

Després de tres mesos d'ús, el conseller de Mobilitat assegura que la demanda de les línies 501 i 504 ha pujat un 100%

Segons el Consell de Mallorca, s'han reduït un 11,3% les emissions de CO2.
02/02/2023
2 min

PalmaTres mesos després de la seva implantació, el primer carril Bus-VAO de les Illes ha marcat "una tendència de captació d'usuaris del transport públic" i ha "aconseguit afavorir-lo". Aquest és el balanç que ha fet el conseller insular de Mobilitat, Ivan Sevillano, de la implantació d'aquest nou carril, a l'alçada de l'aeroport de Palma. Així, ha afirmat que "l'ús del transport públic en les línies del TIB que fan servir el carril Bus-VAO, des de la seva implantació, s'ha duplicat", mentre que les línies de l'EMT han pujat un 4,3%, sense esmentar en cap moment que una part del període analitzat –el mes de gener– coincideix amb la gratuïtat del transport públic a tot l'Arxipèlag.

Només en resposta a les preguntes dels mitjans, Sevillano ha argumentat que "és evident que la gratuïtat del transport públic ha influït de manera molt positiva en l'ús del carril Bus-VAO". "De la mà d'aquesta mesura de la gratuïtat, nosaltres posam a disposició un carril Bus-VAO perquè ja contemplàvem aquest augment de demanda del transport públic. Si no ho haguéssim fet, molta gent –malgrat que fos gratuït– no l'hauria fet servir de manera tan massiva perquè s'hauria trobat dins un bus en el mateix embós de cada dia", ha argumentat. El conseller ha insistit que cap de les dues mesures hauria obtingut "el mateix èxit" si no haguessin anat "de la mà".

En qualsevol cas, l'informe elaborat pel Consell de Mallorca revela que durant els mesos de novembre i desembre de 2022 i gener de 2023, han entrat a Palma per l'Ma-19 (Llucmajor-Palma) una mitjana de 3.469 vehicles en hora punta del matí (entre les 7 h i les 8 h). D'aquests, el 22% han emprat el carril bus-VAO i el 39%, els altres dos carrils. Tenint en compte aquestes xifres, i comparant dades de l'hora punta respecte del 2019, la reducció del trànsit ha estat d'un 12,78%, 443 vehicles menys l'hora. Així, segons el conseller, s'han complert "les previsions d'un ús òptim el carril bus-VAO entorn del 23,5%, incloses en els estudis de simulació". De fet, un ús superior a aquesta taxa seria contraproduent, segons Sevillano, fet que no s'espera que es produeixi ni en el cas de la temporada turística.

Menys temps i menys combustible

Per altra banda, la Conselleria insular de Mobilitat i Infraestructures ha analitzat la durada dels trajectes en aquest tram. Així, i segons les dades facilitades pel TIB, tots els usuaris de transport públic han guanyat una mitjana de 3 minuts per desplaçament, així com la resta d'usuaris del carril. En total, les prop de 5.700 persones que han transcorregut pel carril bus-VAO han guanyat 285 hores en hora punta, la qual cosa suposa 18.810 hores en tres mesos.

Finalment, Mobilitat ha comprovat que la implantació d'aquest carril ha suposat una disminució d'emissió de gasos contaminants a l'atmosfera de l'11,33% en l'interval de l'hora punta. A més, tenint en compte l'estalvi de combustible entre les 7 i les 8 h del matí, s'ha estimat una reducció de 135 litres al dia, xifra que suposa un estalvi de 8.910 litres per tots els vehicles durant els tres mesos.

stats