Les Balears, per damunt de la mitjana estatal en assetjament escolar
Un de cada tres alumnes arreu del món podria ser víctima de 'bullying', segons la Unesco
PalmaLes Balears estan per damunt de la mitjana estatal de casos i prevalença d'assetjament escolar. Així ho revela l'estudi de la Fundación Alternativas que assegura que a l'Arxipèlag el percentatge de prevalença del bullying és d'un 16,98%, xifra superior a la mitjana estatal, que és de 16,80% i que situa la Comunitat Autònoma com la vuitena de l'Estat amb un major percentatge. El llistat està encapçalat per Astúries, amb un 18,95, seguit de Castella i Lleó (18,05) i Andalusia (17,63%). Per contra, les comunitats on es registren menys casos són Ceuta (14,05%), Melilla (14,96%) i Castella - la Manxa (15,61%).
Aquest informe també assegura que un alumne assetjat perd entre tres i cinc mesos de classe en comparació amb els alumnes de la mateixa edat que no són víctimes, cosa que equival entre un 30% i un 50% menys d'educació formal a l'escola. "L'assetjament s'erigeix com un obstacle més en el procés d'ensenyament, que pot generar un rendiment acadèmic més pobre i conduir a l'increment de les taxes d'absentisme escolar, fracàs escolar o abandonament escolar prematur". El mateix estudi també conclou que patir bullying pot provocar baixa autoestima, depressió, ansietat, por d'anar a classe, dificultats d'aprenentatge i, com hauria passat en el cas de la menor de Cassà, intents de suïcidi o suïcidis consumats.
Pel que fa a la situació de l'assetjament escolar arreu del món, les darreres dades publicades per la Unesco asseguren que actualment un de cada tres alumnes arreu del món podria ser víctima de bullying.
Canvi en el tipus d'assetjament
En els darrers anys el ciberassetjament ha anat guanyant força. Segons les dades del Col·legi Oficial de Psicologia de Balears (COPIB), l'any passat els casos d'assetjament escolar van registrar un lleuger descens, però les víctimes de bullying a través d'internet es mantenen a l'alça. En aquest cas, segons el darrer estudi de la fundació ANAR, les noves xarxes socials han guanyat pes i s'han convertit en una de les fórmules habituals que els assetjadors utilitzen per atacar les víctimes.
L'estudi del COPIB revela que del total de casos de ciberassetjament que es van registrar a l'Arxipèlag un 53,9% van ser a través de Whatsapp i un 44% per Instagram, mentre que la resta van ser o bé per TikTok o a través dels videojocs en línia.
Pel que fa a les víctimes, l'informe del Col·legi Oficial de Psicologia de Balears defensa que els menors i adolescents que han patit o pateixen ciberassetjament tenen una major probabilitat de manifestar conductes de risc, com idees suïcides o autolesions. "És freqüent observar en la víctima un marcat descens dels nivells d'autoestima, sentiments de culpabilitat per l'agressió que estan sofrint, inseguretat o vergonya per no saber gestionar la situació. Tot aquest context interfereix en el seu rendiment escolar, en com es relaciona amb els altres i en com se sent", ha assegurat la vocal de Psicologia Educativa del COPIB, Marta Huertas.
A més, l'informe assenyala que el 21,8% l'alumnat enquestat per elaborar l'estudi va reconèixer haver pogut participar en un cas d'assetjament sense ser-ne conscient, i el 96,4% va indicar que no ho faria en cas d'adonar-se'n.
Els psicòlegs reclamen més mesures
Davant les dades que ha revelat tant l'estudi del COPIB, com l'informe de la Fundación Alternativas, els psicòlegs de les Illes Balears han reclamat més mesures, més plans concrets per lluitar contra l'assetjament escolar i mesures de prevenció tant en el bullying com en els casos de ciberassetjament. El Col·legi Oficial de Psicologia de Balears ha defensat que un dels elements primordials per lluitar contra aquestes pràctiques és oferir als menors i adolescents les claus per "ser conscients" de quan estan vivint o sent testimonis d'un cas de bullying i fer feina per tal de conscienciar tant l'entorn escolar (alumnes i docents) com el familiar de la realitat que es viu actualment en aquest àmbit per tal de treballar de manera conjunta i evitar-ne més casos.
En aquest sentit, el conseller d'Educació de les Balears, Martí March, va remarcar que des del Govern illenc s'han posat en marxa diverses mesures de prevenció i protocols que han estat clau per registrar aquest descens de casos. El conseller va detallar que, en concret, dels 308 protocols que es varen obrir, 87 varen ser valorats com a assetjament i el 70% dels casos es varen resoldre positivament. La majoria dels casos d'assetjament els varen patir alumnat amb necessitats educatives especials (53 casos). També es varen notificar assetjaments per motiu de gènere (16), cultural o religiós (12), de diversitat sexual (13) i per aspecte físic (25).