L'Estat blinda a un màxim de 66 vols cada hora l'activitat a Son Sant Joan
El Ministeri per a la Transició Ecològica evita així una ampliació de l'activitat i escolta la reclamació feta per la Comissió Balear de Medi Ambient
PalmaEl Ministeri per a la Transició Ecològica ha emès un informe –publicat aquest dimarts al Butlletí Oficial de l'Estat– que blinda a un màxim de 66 vols cada hora la capacitat màxima operativa de l'aeroport de Son Sant Joan. Això implica mantenir el límit actual, però evita ampliar l'activitat aèria. El Ministeri ha tingut en compte una de les propostes fetes per la Comissió Balear de Medi Ambient, presidida per Antoni Alorda, que en les seves al·legacions contra el projecte d'Aena per ampliar l'aeròdrom reclamava no superar aquest nombre de vols per hora. L'informe del Ministeri estima que el 2025 passaran per Son Sant Joan 33,8 milions de passatgers cada any i operaran un màxim de 246.900 vols anuals.
L'estudi també assenyala que Aena haurà de tenir en compte les limitacions ambientals de l'aeroport, inclosos els aspectes relacionats amb la capacitat d'acollida del territori i la declaració d'emergència climàtica a les Balears. El Ministeri permet a Aena remodelar la terminal, però aclareix que no pot ampliar la capacitat. Respecte de l'estacionament d'avions, el document deixa clar que només es podran fer nous fingers, o sigui, les passarel·les d'accés als avions perquè els passatgers no hi hagin d'anar amb autobús. En qualsevol cas, però, es podrà ampliar el nombre d'estacionament per a les aeronaus, que es fixa en les 119 existents.
Pel que fa a l'estacionament de vehicles, Aena només podrà incrementar les places destinades als treballadors de l'aeroport. Per això se'n crearan 644, exceptuant-ne 97 que podran ser usades per usuaris de l'aeroport, inclosos els residents que deixin algú a arribades; mentre que 10 seran per a autobusos. "El nombre de places per a la resta d'usuaris ha de mantenir-se com ara", assenyala l'estudi.
Així mateix, el Ministeri posa en qüestió la intenció d'Aena de posar plaques solars a la zona verda propera a l'aeròdrom de Son Bonet. El Ministeri considera que la generació d'energia solar per a autoconsum ha de cobrir, com a mínim, l'augment de l'energia demanada, que suposarà l'execució del projecte mitjançant una instal·lació feta in situ o devora. L'estudi no accepta cap parc solar situat a més de 500 metres del projecte i que no es garanteixi l'origen renovable de l'energia subministrada. Cal recordar que la proposta d'Aena per posar plaques en aquest espai, que és l'única zona verda que tenen els residents més propers, ha estat rebutjada per l'Ajuntament de Marratxí, la plataforma contrària al projecte, el Consell de Mallorca i el Govern. Finalment, el document del Ministeri també estableix que es protegeixin els tradicionals molins del pla de Sant Jordi que es puguin veure afectats per les obres de la terminal.
La polèmica sobre l’ampliació de l’aeroport de Palma va obligar Aena a canviar de plans. El rebombori mediàtic i polític que es va originar quan es va saber que l’empresa estatal preveia fer obres per assumir un increment de 30.000 avions i 4 milions més de passatgers d’aquí a cinc anys obligà els representants de l’ens a reunir-se amb el Govern per “resoldre els malentesos”. Aena es va comprometre el febrer del 2020 amb l’Executiu balear a reformular els seus projectes perquè no suposassin una ampliació.