Societat23/04/2022

Sempre és un bon dia per a una ‘white wedding’

La Barcelona Bridal Fashion Week reafirma la capital catalana com a epicentre de la moda nupcial

BarcelonaNi tan sols calia l’acreditació de premsa penjada del coll. Una hostessa introduïa el teu nom en una tauleta... et voilà! Ja tenies el salconduit per entrar a la desfilada que tancava la primera jornada de la Barcelona Bridal Fashion Week. A l’avantsala, de moqueta fúcsia i altíssimes cortines negres, un cambrer et rebia amb una copa de xampany i una pantalla gegant et recordava que era el torn de Viktor&Rolf, el prestigiós duet holandès que presentava la seva primera desfilada nupcial; d’aquí part de l’excitació que es respirava en l’ambient. Mentre feies temps, saludaves efusivament vells coneguts. Era ben bé com si el malson de la pandèmia no hagués passat mai.

Entrar a la sala de la desfilada també va ser un agradable déjà-vu. Al centre, la passarel·la impol·luta amb desenes de fotògrafs esperant en un extrem i, a banda i banda, dues grades preparades per asseure 440 convidats, un micromon on es mesclen celebritats, compradors, premsa... Ni tan sols van haver-hi contingències amb el temut sitting. Amb tothom a lloc, els llums es van fondre a negre, els primers acords de White wedding de Billy Idol van començar a sonar i, quan la primera model va trepitjar la passarel·la, desenes de smartphones van aixecar-se a la vegada per captar aquell instant decisiu. Versos com “and there is nothing pure in this world” sobrevolaven la passarel·la a ritme de rock punyent. I és que si alguna cosa diferencia Viktor&Rolf és la seva capacitat per jugar als contrastos. Fins i tot quan ets una prístina núvia vestida de blanc camèlia.

Cargando
No hay anuncios

Després de dos anys de pandèmia i confinaments, la setmana de la moda nupcial de Barcelona –referència mundial del sector– s’ha desvirtualitzat. Durant aquests últims cinc dies d’abril, ha tornat allà on se sent més còmoda: en les distàncies curtes. I ho ha fet sense l’obligació de portar mascaretes, amb 33 desfilades concentrades en quatre dies –amb noms tan potents com Rosa Clarà, Pronovias, Viktor&Rolf, Jesús Peiró, Yolancris, Sophie et Voilà...– i una fira comercial que arrancava amb molt bones perspectives i que ha comptat amb la participació de 320 marques, la gran majoria internacionals. Adeu, nova normalitat. No tinguis gaire pressa a tornar.

Cargando
No hay anuncios

“Hem viscut amb molta emoció tornar a la normalitat, a la de sempre. Una desfilada és el clímax per a una marca, és el moment de presentar la feina de tot un any. Tot es concentra en quinze minuts, hi ha màgia, nervis, adrenalina... Ho trobàvem a faltar”, explica Merche Segarra, directora creativa de Jesús Peiró, una marca catalana que fabrica aquí i que exporta a 30 països. Tot i això, no reneguen de la solució digital de les anteriors edicions. “Era la manera que vam trobar de tenir visibilitat”, assegura. De la mateixa opinió és Amandine Ohayon, consellera delegada de la multinacional Pronovias, que desfilava a la Bridal Week per partida triple (Atelier Pronovias, Marchesa i Nicole Milano). “Els dos darrers anys hem intentat mantenir la màgia del nostre sector presentant les col·leccions en format digital i, tot i que l’acollida va ser estupenda, això no substitueix els esdeveniments presencials. Per això ens ha il·lusionat molt aquesta tornada al face to face. I, a més, ha sigut el moment perfecte per demostrar a la resta del món que Barcelona segueix sent l’epicentre de la moda nupcial”, afirma.

Ara bé, també hi ha qui en la virtualitat ha trobat tot un món per explorar. I el cas més evident és el de Yolancris, una altra empresa catalana amb una forta presència internacional i habitual en catifes vermelles de primer nivell gràcies als seus vestits de festa. Yolanda Pérez és la directora creativa i també la impulsora de la plataforma que va permetre que la Bridal Week salvés els mobles aquests últims dos anys. “Soc molt fan dels formats digitals per les oportunitats creatives que ofereixen i perquè ho fan tot més cinematogràfic. De fet, ja fa tres edicions que participem al 080 virtual amb la nostra col·lecció de prêt-à-porter. Però si la Bridal torna al format presencial, doncs ens adaptem. També és cert que l'eufòria que et dona veure la gent allà asseguda, gaudint del xou en directe, no la perceps a través de la pantalla. I cal tenir en compte que el sector núvies és molt emocional, així que estem encantades”, assegura.

Cargando
No hay anuncios

La pandèmia ha sigut un test d’estrès per a les marques del sector nupcial. Segons Ohayon, a Pronovias n’han extret “coses positives” perquè els ha servit per “accelerar la implementació de diferents projectes digitals, a més d’optimitzar la cadena de subministraments”.

Cargando
No hay anuncios

La mateixa sensació tenen a Yolancris i Jesús Peiró, que han sortit reforçades de la tempesta, a pesar de les reestructuracions empresarials que han patit. Però s’albiren bons temps. “La gent té ganes de tornar a sortir i es nota”, assegura Pérez. “A més, s’espera que els pròxims dos anys hi hagi una explosió de celebracions. I això beneficia tot el sector”, afegeix Segarra.

Cargando
No hay anuncios

I què han d’esperar les núvies del 2023? D'acord amb les propostes que han desfilat aquests dies per la passarel·la barcelonina, qualsevol dona –la romàntica, la clàssica, la bohèmia, la moderna, la glamurosa, la minimalista...– hauria de trobar el vestit –en el sentit més ampli del terme– dels seus somnis. I això inclou des de la fantasia versallesca d’Atelier Pronovias fins a l’esperit boho i sensual de Yolancris, l’estil victorià de Julia Kontogruni i de Vestal, les nimfes urbanes de Jesús Peiró, la refinada conceptualitat de Viktor&Rolf, l’elegància chic de Rosa Clarà, el toc vintage de Simone Marulli... Més enllà de teixits innovadors i siluetes per a tots els gustos, també ha quedat constància que el blanc continua sent el rei de la festa. “It’s a nice day to start again. It’s a nice day for a white wedding”. Paraula de Billy Idol.

Viktor&Rolf: “Barcelona és el París de la moda nupcial”

Quan arribem al privilegiat mirador de l’Hotel Edition, Viktor Horsting i Rolf Snoeren estan asseguts en un sofà amb unes vistes privilegiades sobre Ciutat Vella. Somrients, però amb un cert deix de cansament a la cara. Organitzar una desfilada de moda nupcial passa factura i més encara si el temps no juga a favor teu. Però és primavera i, a vegades, a Barcelona també plou i fa vent. La primera pregunta és inevitable: qui és Viktor? Qui és Rolf? L’edat no passa debades, però al llarg de quasi tres dècades aquest duet de creadors holandesos també han jugat a confondre amb la seva peculiar fisonomia, fins al punt que podrien passar per bessons. Un joc d’equívocs que Viktor&Rolf ha traslladat a la seva manera de relacionar-se amb la moda, sempre avantguardista, artística, conceptual i, fins a cert punt, provocativa. Com també ho era la fabulosa boutique de mobiliari capgirat que van obrir –i tancar– a Milà o, sense anar més lluny, la col·lecció d’alta costura d’aquesta primavera-estiu que no es titula Surreal Shoulders per casualitat.

“És meravellós ser aquí. Debutar a la Barcelona Bridal Fashion Week era un projecte que teníem tancat des de fa dos anys, però la pandèmia ho va posposar”, arranca Viktor. “A les nostres col·leccions sempre hi hem inclòs algun vestit de núvia, perquè és un disseny icònic per a un dia molt especial. Però el 2017 vam començar a fer col·leccions nupcials i la de Barcelona ha sigut la nostra primera desfilada de núvia”, continua Rolf. D’aquí l’expectació per un xou que s’havia de celebrar a l’aire lliure a l’Espai Xavier Corberó d’Esplugues –que és pura fantasia–, però que finalment va reubicar-se en un pavelló firal de Montjuïc. I com són les núvies de Viktor&Rolf? “La nostra clientela és molt diversa i ho sabem perquè ens encanta veure fotografies de les núvies el dia del seu casament. Per això dissenyem per a tothom, no només per a un cert tipus de dona. Tenim un estil escultural, treballem molt el volum i, evidentment, tenim el background de l’alta costura. Però els vestits de núvia també els volem vendre”, assegura Rolf amb una picada d’ullet. “Sempre oferim alguns dissenys més potents, esclar. Però per experimentar sense límits i sense regles ja tenim les desfilades d’alta costura”, remata. L’elecció de Barcelona també té una explicació pragmàtica: “És el París de la moda nupcial!”, exclama Viktor. I ho diu amb tant de convenciment que fins i tot la responsable de premsa de la Barcelona Bridal Fashion Week en pren nota. Potser perquè no es podia resumir millor.