Canvis en l'avaluació del curs 2023-2024: els criteris LOMLOE no s'hauran de ponderar per separat

A Primària les famílies rebran notes qualitatives, tant en les avaluacions de seguiment com a la final, mentre que a ESO s'incorporaran també les qualificacions numèriques

Una aula amb alumens de primària. / ISAAC BUJ
2 min

PalmaLa Conselleria d'Educació i Universitats ha fet canvis en el sistema d'avaluació del curs 2023-2024, "amb respecte en tot moment a la normativa LOMLOE", explica. A les noves resolucions d'avaluació, que avui s'han presentat a la Mesa Sectorial d'Educació i a la Mesa de la Concertada, i incorporen esmenes dels sindicats, s'an fixat tres objectius. El primer, "assegurar una informació mínima i clara del procés d'avaluació als pares, mares i alumnes". En aquest sentit, a Primària les famílies rebran dues avaluacions de seguiment, la primera i la segona, i una final, la tercera, en què les avaluacions seran qualitatives (insuficient, suficient, bé, notable, excel·lent). A ESO, seran qualitatives i quantitatives (amb xifra numèrica) i únicament quantitatives a Batxillerat.

Per altra banda, Educació pretén "simplificar i optimitzar el treball que fan els docents per avaluar". Per això, i deixant clar que els criteris són la base de l'avaluació LOMLOE, en combinació amb les competències i els objectius de cada etapa educativa, arriba una novetat. "Els criteris d'avaluació no s'hauran de ponderar ni qualificar per separat de manera obligatòria", explica Educació. De fet, els informes LOMLOE van ser molt criticats per part de famílies i docents, que exposaven les dificultats que suposava comprendre quins resultats havia obtingut cada alumne, a partir de la interpretació d'una llista extensa de criteris i d'un sistema d'avaluació per semàfors.

Respecte a "l'autonomia de centre"

Malgrat tot, Educació assegura voler "potenciar l'autonomia de cada centre, tant pedagògica com organitzativa", per determinar quina informació complementària es vol oferir a les famílies arran de les sessions de seguiment i avaluació que facin els docents.

Cal recordar que la implantació a les Illes Balears de la LOMLOE ha estat carregada de polèmica. Durant el curs 2022-2023, en què es va aplicar als cursos senars (primer, tercer i cinquè de Primària, primer i tercer d'ESO i primer de Batxillerat), els pares varen denunciar les dificultats per entendre els ítems d'avaluació de la LOMLOE, que donaven lloc a informes extensos. En la mateixa línia, una part dels docents i alguns sindicats varen protestar per com s'havia fet la implantació de la llei. Els docents varen haver d'aprendre a avaluar segons la nova legislació i canviar les seves metodologies i formes de treball, i un cop ho feren, explicar als pares com funcionaven els informes d'avaluació.

El pacte de govern entre el PP i Vox incorpora la "suspensió de l'actual aplicació de la LOMLOE". Un fet, aquest, que no ha estat possible, atès que és una llei orgànica, de rang superior i, per tant, de compliment obligatori per a totes les comunitats autònomes. De fet, enguany es continuarà amb la seva implantació als cursos parells, d'acord amb el calendari previst.

stats