Benestar Animal

Caos a la canera de Son Reus per manca de personal: "Perdem adopcions d'animals cada dia"

L'Ajuntament de Palma ha incomplert el servei als ciutadans perquè cap funcionari no volia fer-hi feina un horabaixa ni un dematí de dissabte cada tres setmanes

Canera de Son Reus.
14/02/2025
3 min
1
Regala aquest article

PalmaLa canera municipal de Son Reus ha incomplert els serveis d'atenció al públic per manca de personal administratiu. La plantilla minvada ha obligat al tancament de les oficines on es tramiten les adopcions els horabaixes dels dijous i els dematins dels dissabtes. "S'han perdut i perdem adopcions cada dia perquè la gent ve i es troba l'oficina tancada o cues d'hores. És una situació que s'arrossega des de fa mesos", denuncia una de les voluntàries. Fins fa un parell de setmanes, dels tres treballadors necessaris per cobrir els horaris ordinaris (de 9 a 13 hores), més els extraordinaris (dijous de 9 a 17.30 hores i dissabtes de 9 a 11.30 hores), només n'hi havia una atenent el públic.

Els funcionaris de l'Ajuntament de Palma no volen treballar a la canera perquè l'horari obliga a fer un horabaixa i el dematí de dissabte cada tres setmanes. "Ningú no vol aquest extra. I, si venen, se'n van al cap d'un mes. Ells poden triar i Son Reus és la darrera opció", apunten fonts de la canera. Segons han confirmat diversos voluntaris a l'ARA Balears, el darrer funcionari que va ocupar el lloc, el va abandonar a la meitat d'un torn de dissabte: "Se'n va anar a berenar una hora i va deixar la gent fent cua. En tornar-hi, va dir que no tenia per què suportar això. Li varen demanar el full de reclamacions i es va negar a lliurar-lo a les persones que continuaven esperant".

Després de la seva partida, només una funcionària es feia càrrec del servei i, per tant, únicament es podien formalitzar adopcions –més enllà dels matins laborables– el dissabte o l'horabaixa de dijous que li tocava treballar-hi. "Altres vegades ha passat que la gent arriba un dissabte a les 11 del matí i, com que la cua és tan llarga, parteix perquè acaba l'horari i no ha estat atesa. Directament, et diuen que tornis els dilluns, només que no tothom pot fer-ho de 9 h a 13 h", afegeixen les mateixes fonts.

D'altra banda, la precarietat afecta també el servei telefònic: "És impossible que ningú contesti. Pots cridar i cridar sense que t'atenguin". La situació ha arribat a ser tan desesperant per als usuaris que recorren als voluntaris per obtenir informació del servei. "Ens donam els telèfons i els facilitam els tràmits. Feim funcions més enllà de les nostres. Ajudam encara que no tramitem un paper", assenyala un altre col·laborador i posa com a exemple el fet que la falta de personal fa perdre també adopcions dels PPP (Cans Potencialment Perillosos), els de més difícil sortida, per la burocràcia que precisen. "Si l'Administració no ofereix seguretat i garanties, la gent desisteix", afegeixen.

Desfilada de cans sense poder adoptar

El cas més flagrant sobre les conseqüències del problema es va produir, segons denuncien, a la desfilada d'animals organitzada el 14 de desembre en les instal·lacions de la canera per afavorir les adopcions. "És molt gràfic el que va passar: ens passam mesos organitzant una cita així i aquell dissabte l'oficina estava tancada. Com expliques a algú que vol fer-se càrrec d'un animal que no pot tramitar res perquè no hi ha ningú a la canera que pugui atendre'l?", denuncien les mateixes fonts.

Cort reconeix el problema

L'ARA Balears ha contactat amb l'Ajuntament de Palma per contrastar el nombre de queixes formals presentades pels ciutadans i les mesures per completar la plantilla de Son Reus. Fonts de l'àrea de Benestar Animal assenyalen que no els consta que s'hagi presentat cap queixa formal, uns fets que desmenteixen els voluntaris de la canera, els quals asseguren que els usuaris les han fetes arribar a través de la bústia habilitada a l'efecte a la pàgina web de Son Reus. "Si han acabat posant solucions al caos és perquè la gent s'ha queixat. Nosaltres hem vist aquí fent feina només un veterinari per a tots els animals. Són moltes coses insostenibles".

Cort reconeix que, "al llarg d'aquests darrers mesos el problema de manca de personal ha estat una realitat a causa de diferents circumstàncies", entre d'altres, "una baixa laboral de llarga durada". Segons el Consistori, s'ha incrementat el nombre de veterinaris i d'auxiliars administratius per arreglar el problema. De la mateixa manera, externalitzaran serveis fins ara encarregats a Emaya i tenen previst incorporar-hi dues auxiliars de veterinària.

stats