La catifa vermella de Canes més reivindicativa
El conflicte palestí i la visibilització de les dones de generacions més grans han marcat els estilismes del 77è Festival de Cinema de Canes
BarcelonaLa brillantor i l'elegància han tornat un any més en el 77è Festival de Cinema de Canes. Enguany la diversitat de convidats per les pel·lícules Megalopolis,amb Adam Driver; Furiosa,amb Anya Taylor-Joyi Chris Hemsworth, i Kinds of kindness, ambEmma Stone, Margaret Qualley i Hunter Schafer,ha fet lluir una catifa vermella variada d'estilismes, però sense extravagàncies. Ara bé, l'actualitat geopolítica i la modernització amb l'augment de la representativitat d'actrius de totes les edats han estat els dos punts forts d'una de les entregues de premis més clàssiques del cinema.
Les dues actrius que més mirades han captat, tant pels estilismes com per la visibilitat de les últimes temporades a la pantalla gran, han estat Emma Stone i Anya Taylor-Joy. D'una banda, l'actriu nord-americana va lluir un vestit de lluentons de color albergínia dissenyat per Nicolas Ghesquière de Louis Vuitton. L'estilisme, en el qual es van invertir 1.700 hores, destacava per l'escot gairebé fins al melic i una caiguda del vestit que creava una petita cua. La britànica va optar per un vestit més clàssic –simulant una princesa– amb un recollit als cabells i un vestit de color cru amb un escot paraula d'honor de Dior.
Si a l'última catifa vermella, a la gala del Met, es tractava de jugar al joc dels disbarats, la catifa de Canes encarna la sofisticació de l'elegància més clàssica amb vestits llargs i colors ponderats. Però per a bé o per a mal sempre hi ha algú que surt de la norma. Amb el risc de perdre estrepitosament o de guanyar per golejada, actrius com Zoe Saldaña, Greta Gerwig i Bella Hadid van jugar el paper principal. En el podi, Saldaña va ser la gran vencedora de l'atreviment amb un vestit negre paraula d'honor i amb una cobertura de gran volum que feia de cua lligada a la cintura i a l'altura dels genolls en forma de llaç. La model nord-americana Bella Hadid va lluir un impecable vestit de Saint Laurent de transparències que deixava a la vista el pit amb una tela translúcida de color marró ajustada al cos. Tot i que l'espectacularitat del disseny era innegable, l'aposta personal pecava d'arriscada. Si bé Gerwig va tenir més marge per defensar la seva proposta, ja que va assistir a la gala diferents dies, la seva voluntat disruptiva va ser clara. Gerwig va aportar el toc de divertimento de la mà de la seva estilista Karla Welch amb vestits estructurals daurats, roses pastel –com a mare del barbiecore– overmell bordeus de lluentons amb grans muscleres i escot d'infart.
Però, tret de les tres atrevides, els convidats van concursar a la lliga de la modèstia justificada per la tendència del silent luxury [luxe silenciós] –que consisteix en l'intent de rebaixar la pretensió dels dissenys d'altíssima costura–. Chris Hemsworth i Elsa Pataky van fer de parella clàssica: ellamb una americana blanca i camisa blanca sense llacet i ella amb un vestit negre de tirants amb un escot en V. L'altre home que jugava un paper destacat pel seu protagonisme a la pel·lícula dirigida per Francis Coppola Megalopolis, Adam Driver, va fer exactament la mateixa aposta amb uns pantalons negres, americana blanca a joc amb la camisa i –aquest sí– llacet negre, una proposta ideada per l'estilista Amy Komorowski.
Pel que fa a les dones, un dels looks més elegants va ser el de la model i exàngel de Victoria's Secret Alessandra Ambrosio. Amb una clara aposta per l'estètica coquette, va desfilar amb un vestit rosa pal tipus sirena de Peter Dundas Couture amb el detall dels llacets dels tirants negres. El vestit el va combinar amb les joies de la col·lecció Nudo de Pomellato, anell i arracades d'or rosa amb diamants blancs. L'actriu Hunter Schafer, que va assistir a Canes per la première de Kinds of kindness, va reinventar el vestit de la Ventafocs amb un teixit setinat reflectant de color blau ajustat a la zona del cos superior i amb una forma estructural des dels malucs fins als peus, un disseny fet a mida d'Armani Privé. Margaret Qualley també va destacar amb un disseny minimalista, però original, de Chanel. La filla d'Andy McDowell va escollir un vestit de tons rosa pal i blanc trencat amb un cos ajustat de brodats i una faldilla llarga de tul amb diferents capes. En canvi, Rosie Huntington va inclinar-se per un model fosc i vaporós.
Les reivindicacions
L'actriu oscaritzada que des del 2015 és ambaixadora d'ACNUR, Cate Blanchett, va desfilar dilluns el que a primera vista semblava un vestit senzill i elegant de color negre, però que ha resultat ser una clara reivindicació en defensa dels drets humans dels ciutadans palestins. Blanchett, que és a Canes per la pel·lícula The apprentice –no sense polèmica–, va desplegar la cua del vestit per deixar entreveure el folre verd que, amb el negre de la part frontal del vestit, el blanc de l'esquena i el vermell de la catifa, creava la imatge de la bandera palestina.
Un estilisme ben diferent és el que l'actriu va dur diumenge, un vestit daurat molt lluminós i amb una elegant caiguda de Louis Vuitton.
Bella Hadid, que també ha estat fent força campanya per xarxes des de l'inici del conflicte palestí, també va sumar-se a la causa per via estilística. Si bé no va ser un vestit que va dur a la catifa vermella, tenia un missatge sense interpretació possible. La model va lluir pels carrers de Canes un vestit primaveral de tela de keffiyeh, els quadres del mocador palestí, un vestit de la firma novaiorquesa de Michael and Hushi.
La gran presència de les convidades sènior
Enguany ha fet goig veure que s'ampliava el ventall representatiu a la catifa vermella, també com a reflex de la seva presència creixent a la pantalla gran, com en el cas de Catherine Deneuve, pel seu paper a Marcello mio,que també comparteix –tant a la pel·lícula com a la catifa– espai amb la seva filla Chiara Mastroianni. Un cas similar va ser el de Judith Binoche, protagonista d'un dels moments més emotius dels premis de cinema quan va entregar la Palma d'Or d'Honor a Meryl Streep. "Vas canviar la manera com mirem les dones al món del cinema", va dir entre llàgrimes Binoche, que duia un llarguíssim i sumptuós vestit vermell de Dior.
L'actriu Uma Thurman va traspuar altíssima sofisticació amb un disseny de seda de color ivori de la mà de Burberry. Naomi Campbell va voler deixar clar que per a ella els anys no passen –itambé que la moda és cíclica i que els famosos també repeteixen estilismes– i va recuperar un vestit que ja va lluir el 1996 en la passarel·la de tardor-hivern de Chanel. Una altra de les actrius veteranes que va lluir espectacular va ser Julianne Moore, amb un total look de color maragda de Dior, així com Jane Fonda, per a qui sembla que no passi el temps, tot i que l'actriu, de 86 anys, reconeix no estar gens orgullosa d'haver sucumbit a fer-se retocs per sentir-se bé, tal com explica al documental Jane Fonda in five acts.