Educació
Societat06/10/2023

CCOO critica la manca d'intèrprets de llenguatge de signes a les escoles de les Balears

Demanen "mesures serioses" per millorar les condicions laborals d'aquests professionals

ARA Balears
i ARA Balears

PalmaLa Federació d'Ensenyament de CCOO ha denunciat la manca de serveis educatius per a l'alumnat amb necessitats educatives especials. Consideren que és "lamentable" la situació del servei d'interpretació de llengua de signes i el de mediació comunicativa dins les aules de les Illes Balears. També critiquen la manca d'atenció a l'alumnat amb necessitats especials "per les pèssimes condicions salarials i laborals d'aquests professionals especialistes".

Segons expliquen, des del curs passat, la Conselleria d'Educació ofereix servei de llengua de signes dins les aules per a alumnes amb deficiència sensorial auditiva i s'hauria de disposar d'un programa de logopèdia per potenciar la integració de la llengua oral per part de les persones sordes i un servei de llengua de signes. Però els mateixos especialistes, diuen des de CCOO, assenyalen que "l'alumnat amb deficiència auditiva o amb sordceguesa continuen sent persones amb analfabetisme funcional, cosa realment preocupant".

Cargando
No hay anuncios

Tal com relaten, per primera vegada, el curs passat la Conselleria d'Educació va dotar d'una partida pressupostària dirigida a l'atenció d'aquest alumnat en els centres, que atenia l'alumnat només 15 hores setmanals, "un horari totalment insuficient". Finalment, es va ampliar el pressupost i el programa a horari complet. Per a aquest curs 2023-2024, la Conselleria d'Educació va tornar a licitar el servei a una empresa diferent, de nou externalitzant-lo, tot i que existeix, explica el sindicat, una partida pressupostària des de Fons Europeus específica per impulsar els serveis educatius per a alumnat amb necessitats educatives especials.

CCOO censura que aquesta partida no s'ha sol·licitat mai i creu que no es pot permetre que s'externalitzin de manera precària serveis tan rellevants com són l'educació i la integració de les persones amb necessitats especials. El sindicat assenyala que, en els plecs de condicions tècniques, les jornades que s'ofereixen són de 25 hores als CEIP i 30 hores als IES, mentre que en els centres de persones adultes només les que sol·licita el centre. Per tant, esgrimeixen, aquests professionals "en cap cas poden arribar a fer una jornada completa". A causa d'això, el seu salari màxim gairebé no arriba als 1.000 euros mensuals, un salari que no permet viure a les Balears i que impedeix que aquestes places estiguin cobertes.

Cargando
No hay anuncios

Quatre centres d'Eivissa no tenen intèrpret de llenguatge de signes

El sindicat diu que hi ha sis centres educatius a Eivissa amb aquestes necessitats i, de moment, quatre continuen sense intèrpret de llenguatge de signes. Hi ha tres centres més a Mallorca, tots amb la petició feta i pendent.

Cargando
No hay anuncios

La Federació d'Ensenyament de CCOO reclama a la Conselleria d'Educació que prengui "mesures serioses" per millorar les condicions laborals d'aquests professionals: millorant el plec de condicions o amb gestió interna mitjançant la partida de Fons Europeus, i així es pugui donar resposta al més aviat possible a aquest alumnat.