Mobilitat

Els cinc llasts del taxi a Palma

Diversos ingredients, com la revisió dels cotxes o els exàmens per obtenir la llicència, compliquen l’accés a aquest tipus de transport

A la plaça d’Espanya de Palma els taxis hi arriben amb comptagotes.
06/05/2023
4 min

PalmaEl sector del taxi arrossega des de fa temps una sèrie de factors que compliquen encara més l’accés a aquest tipus de transport. El suposat nivell de dificultat dels exàmens per obtenir la llicència, la renovació dels cotxes o la competència –il·legal o deslleial– són entrebancs per als mateixos autònoms, que també es queixen que no poden oferir un bon servei.  

Emissores 

La manca d’unitat entre emissores complica el servei a clients i taxistes

Taxis Palma Radio, Radio Taxi i Taxi Teléfono són les tres emissores que a hores d’ara operen a Palma. Ara bé, ni cridant una per una cap client té la garantia de tenir a l’abast els prop de 2.000 taxis que hi ha a Palma. Mentre que la primera té prop de 600 taxistes adherits, la segona n’aplega uns 200 i la darrera, al voltant de 100t. La resta de treballadors no estan disponibles a cap emissora. El mateix president de la patronal PIMEM Taxi, Gabriel Moragues, diu que, “cridant, és impossible agafar un taxi: no agafen el telèfon perquè van desbordats”. Per això, els treballadors també estan a favor d’una aplicació que unifiqui tota la flota. 

Aturades

Tret dels punts més turístics, moltes aturades estan buides dia i vespre

Igual que la de l’aeroport, l’aturada de la plaça de la Reina sol estar atapeïda de taxis, per la seva ubicació clau al centre històric de Ciutat. En canvi, a la de la plaça d’Espanya –al migdia entre setmana– o a l’avinguda Argentina –al vespre en cap de setmana–, els taxis hi arriben d’un en un i tot d’una s’ocupen. El regidor de Mobilitat Sostenible, Xisco Dalmau, subratlla que “els taxistes no tenen cap obligació d’estar en una aturada a la ciutat”, però que l’Ajuntament intenta “vetlar perquè sempre hi hagi taxis”. Dalmau admet que “alguns punts no són tan atractius, com el polígon de Son Castelló, i que no estan coberts com toca”.

Llicències

Cada any surten noves convocatòries, però la xifra d’aprovats és baixa

En aquests moments, segons Moragues, hi ha “entre 300 i 400 persones que esperen per obtenir la llicència i que podrien estar oferint el servei”. Però la realitat és que entre les convocatòries de maig, novembre (2022) i febrer (2023), només 200 persones varen aconseguir aprovar l’examen de l’Ajuntament de Palma. Com que la patronal considerava aquesta xifra insuficient, l’àrea de Mobilitat Sostenible es va comprometre a fer-ne una d’extraordinària aquest maig, a la qual es varen presentar 300 persones més. Mentre que el regidor Xisco Dalmau es manté expectant als resultats, el president de PIMEM ja avança que serà “una escabetxada” pel nivell de dificultat que considera que tenien algunes preguntes. Fins i tot, varen impugnar dues preguntes de l’examen de l’apartat de recorregut perquè no passaven per “carrers principals” i “no es pot pretendre que l’aspirant conegui tots els carrers secundaris i terciaris”, segons Moragues. Cal tenir en compte que un dels punts que demanaven era l’edifici de Can Forteza Rei, al costat de l’Àguila. Sobre això, el regidor de Mobilitat no valora si les proves eren difícils, però insisteix que “una persona que aspira a ser taxista a Palma ha de conèixer els llocs d’interès”. 

Renovar cotxes

Els models permesos són pocs i han d’esperar dos mesos pel taxímetre

El representant dels taxistes autònoms de PIMEM explica en aquest cas que hi ha “un sistema d’homologació europeu, de fa més de deu anys, amb unes mesures que avui dia són molt difícils de complir”. En conseqüència, els models que estan permesos per utilitzar com a taxi són pocs i, per tant, més difícils de trobar. Moragues posa com a exemple un Toyota, que és el més sol·licitat per les seves característiques i que s’està venent a un any vista; i un Skoda, que diu que és impossible d’aconseguir en menys de sis mesos. Això suposa que si a un taxista se li romp el cotxe i l’ha de renovar, s’enfronta a aquests terminis, als quals cal afegir el temps per obtenir la ITV i la instal·lació del taxímetre, que tarda prop de dos mesos.

La competència

Encara que Uber i Cabify estan vetats, els taxistes fan front a l’oferta pirata 

Oficialment, el taxi té copat el sector del transport de porta a porta. Fa només dos mesos, el conseller de Mobilitat, Josep Marí, va confirmar que, almenys per a aquest any, el Govern mantindrà la porta tancada a empreses com Uber i Cabify. Mentrestant, el sector es mostra escèptic davant la possible arribada. “No vindran a fer les discoteques, d’on la gent surt molt perjudicada. Aniran als hotels. Ja està passant en altres punts d’Espanya, on es queixen perquè l’empresa discrimina els usuaris segons els recorreguts que fan”, critica Moragues. Per ell, el principal punt de conflicte és el preu, perquè “poden cobrar el que vulguin”, mentre que els taxis estan subjectes a unes tarifes tancades. A la pràctica, però, existeix una competència deslleial i, fins i tot, il·legal. Precisament, aquesta setmana ha acabat amb un acord entre els taxistes i els minibusos, als quals acusaven d’intentar captar els seus clients a l’aeroport de Palma. Així, queda pendent encara posar setge a l’oferta pirata, és a dir, als cotxes particulars que operen com a taxis.

stats