Societat

Cinc nous aparcaments dissuasius a cinc municipis "per millorar el transport públic"

El projecte forma part de l'ampliació del Pla d'aparcaments i sumarà 1.230 places

L’aparcament dissuasiu de devora Marivent no està gaire ben connectat amb el transport públic
2 min

El Consell de Mallorca construirà cinc nous aparcaments dissuasius a cinc municipis (Alcúdia, Manacor-Est, Santa Maria, Sóller i Santanyí- Cala Llombards). Es tracta d'una ampliació del Pla d'Aparcaments dissuasius que suposarà un increment de 1.230 places i farà que Mallorca disposi de 43 pàrquings amb un total de 7.171 places.

Segons ha anunciat aquest dimecres el conseller insular de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio, "tots els aparcaments nous estaran ubicats devora estacions de bus i de tren" amb la finalitat de "fomentar l'ús del transport públic i descongestionar la mobilitat en els municipis". Per altra banda, ha explicat que l'ampliació del pla –que es va presentar la passada legislatura però no es va posar en marxa per "problemes burocràtics"– suposarà un augment de la inversió de 5,5 milions d'euros fins als 30,9 (la depesa que es va anunciar incialment era de 25,3 milions).

La proposta iniciarà l'aprovació inicial en el ple de la institució insular que es durà a terme aquest dijous. Els nous aparcaments se sumaran als 16 ja existents, que es reformaran i als 22 que es varen plantejar en l'anterior legislatura però que no se'n va dur a terme la construcció. L'execució del projecte es dividirà en dues fases, amb un termini de cinc anys cada una.

Segons ha detallat Rubio, en la primera fase està prevista la construcció d'un aparcament a Andratx, l'autopista del qual "és una de les més transitades", a més d'uns altres a Inca, Santa Ponça, Manacor, Llucmajor, Marratxi, Santanyí, Son Servera i dues a Sóller. "Els municipis són els que ens han traslladat els problemes de mobilitat i ens hem guiat per aquestes peticions i aquestes necessitats", ha explicat el conseller.

A més, el Consell pretén instal·lar prop de 300 punts de recàrrega per a vehicles elèctrics (un per cada 20 places) distribuïts en els 43 aparcaments que "en principi seran gratuïts", segons ha dit el conseller. Tot i això, la possibilitat que siguin o no de pagament i les tarifes "serà una decisió que prendran els ajuntaments implicats" , ha puntualitzat. Els pàrquings disposaran de plaques solars perquè els punts de càrrega s'autoproveeixin.

L'objectiu del pla, ha agregat, és "intentar minimitzar els problemes de mobilitat que es donen en els interiors dels municipis i afavorir l'ús de transport públic", sobre el qual el Consell no té competències però està en "completa coordinació" amb els responsables. A més, tot i que ha recalcat en reiterades ocasions que la institució insular no hi té competències, ha exposat que la iniciativa ha fet que s'hagin modificat línies i s'hagin incrementat aturades.

Per resoldre els problemes de mobilitat de Palma (que no està inclosa en aquest Pla) Rubio ha apuntat que la institució insular "ja manté converses amb l'Ajuntament per trobar solars en els qual es puguin construir aparcaments". Altrament, amb la presentació del projecte del tren Palma-Llucmajor el Consell preveu la possibilitat de construir un aparcament disuassiu a Son Oms.

L'estudi de càrrega, a prop

El conseller ha assegurat que l'estudi de càrrega per realitzar un diagnòstic sobre la circulació de vehicles a Mallorca –que estava previst per al setembre passat– estarà llest "en les pròximes setmanes". "No s'ha endarrerit massa, és un estudi complicat, molt transversal, amb moltíssimes dades, i l'empresa adjudicatària s'ha trobat amb un treball complicat i que necessita de més temps per a elaborar un document de referència", ha argumentat Rubio.

stats