El client local ajuda les empreses d'esports d'aventura a sobreviure al covid

Sense bars ni pràcticament opcions d’oci, els mallorquins han incrementat les activitats a la natura

Un esportista practicant ràpel.
26/02/2021
2 min

PalmaLes restriccions del Govern en la restauració i el comerç per frenar els contagis de coronavirus han incrementat l'interès dels clients mallorquins per practicar esports d'aventura i les empreses d'aquest sector asseguren que són ells els que les estan ajudant a sobreviure. El propietari d'Explora Mallorca, Juan Francisco Sevilla, ha notat clarament el canvi de client: "He passat de tenir un 90% de turistes a viure exclusivament dels consumidors mallorquins", assegura. No es queixa, perquè des de maig de l'any passat treballa "ininterrompudament". Al mateix temps, creu que el client d'aquí és una bona opció per substituir els estrangers, però dubta que a la llarga compensi. "El més important per ara és sobreviure", diu.

El responsable d'Adventurers Mallorca, Miquel Àngel Ramírez, relaciona l'increment de la demanda local amb les poques opcions d'oci a Mallorca. "Ara la gent cerca fer esport a l'aire lliure, perquè no hi ha més alternatives", exposa, i reconeix que "gràcies al client local moltes empreses de turisme actiu s'han salvat".

El gerent de l'empresa Viu Aventura Mallorca, Pep Platell, descriu la mateixa situació. Fa 14 anys que es dedica als esports d'aventura, però mai havia tingut tants clients mallorquins com ara. Reconeix que abans de la pandèmia els mallorquins només eren una petita part dels consumidors d'aventura, i les reserves les feien els caps de setmana. Però després del confinament va tenir una allau de demanda. Platell no en té cap dubte: els illencs els han ajudat a passar l'any i, si no hagués estat per ells, possiblement haurien d'haver tancat. No obstant això, igual que Sevilla, té clar que no es pot viure exclusivament del consumidor resident. "Ens ajuda a sobreviure, però a llarg termini és complicat. No ens basta per viure, perquè els mallorquins no estan acostumats a pagar els serveis de turisme actiu. Aquesta temporada hem hagut de crear productes ajustats al pressupost dels clients", apunta.

Al gerent de l'empresa Més Aventura i president de l'associació IB Activa, Toni Rotger, aquest increment de la demanda no l'ha sorprès. "Normalment en època de crisi és quan la gent va més a la muntanya i fa més activitats a l'aire lliure. Ja en vàrem notar un increment en la gran recessió", comenta Rotger, referint-se a la crisi financera del 2008. Tot i que la situació "no és per tirar coets", els ajuda a "aguantar la temporada", afegeix.

Poca cultura

Un dels principals problemes amb els quals s'han trobat al llarg dels darrers anys les empreses d'esports d'aventura és la poca cultura de turisme actiu que tenen els residents mallorquins, però això ha canviat amb el covid. Així ho afirma Platell: "Els locals no solen contractar un guia, prefereixen anar pel seu compte o amb algú que se suposa que coneix el territori". I afegeix: "Amb la pandèmia, els residents han valorat més aquesta figura, sobretot en les activitats relacionades amb cordes, com l'escalada, el ràpel o el barranquisme". Platell explica que no ha estat fàcil comunicar al resident que "un guia és un professional com qualsevol altre, que garanteix una activitat d'aventura segura i transmet els valors de la naturalesa, la cultura i la tradició". Espera que l'interès del local continuï en un futur. Per part seva, Miquel Àngel Ramírez està convençut que la demanda dels clients locals es mantindrà durant molt de temps i confia que, en un futur, sigui un bona opció per tirar endavant el sector.

stats