La CNMC recorre contra el repartiment del mercat de vehicles de lloguer sense conductor a Formentera
Exposa que l'acord adoptat pel Consell distorsiona la competència
PalmaLa Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha recorregut contra diversos apartats de l'Acord del sostre de vehicles i període d'aplicació de la limitació de l'entrada, la circulació i l'estacionament en les vies públiques de Formentera per a l'any 2023, adoptat pel ple del Consell Insular el 27 de gener de 2023. En aquest sentit, la CNMC assenyala que no qüestiona la competència del Consell per regular el sostre de vehicles, ni tampoc el total establert, sinó el repartiment entre les empreses per distorsionar la competència.
L'acord només permet comercialitzar vehicles de lloguer a aquelles empreses que estiguessin operant a l'illa el 2019, i estableix per a elles un contingent màxim de vehicles basat en la flota que cadascuna tenia el 2019. Això, destaca la CNMC, impedeix que accedeixin nous operadors al mercat i redueix la intensitat de la competència entre les empreses ja instal·lades, ja que desincentiva que ofereixin una millor relació qualitat-preu.
Davant d'aquesta manera d'actuar, basada en criteris "històrics", la CNMC considera que existeixen altres maneres menys restrictives de repartir els drets de participació en el mercat fins i tot quan aquests estan limitats.
Amb tot, l'acord fixa en zero la quota de vehicles VTC per a 2023, atès que "el nombre d'autoritzacions de vehicles de lloguer amb conductor el 2019 era zero". En canvi, permet operar a l'illa un total de 49 llicències de taxi. No obstant això, a 1 de gener de 2019, hi havia 214 autoritzacions de VTC a les Balears que podien prestar servei a tota la Comunitat Autònoma. La CNMC creu que aquesta diferència de tracte entre les llicències de taxi i VTC no està justificada.