Periodisme
Societat19/11/2024

Combatre la desinformació, una assignatura pendent a les facultats espanyoles

Només un 7% de les facultats de comunicació dediquen matèries específiques a la verificació d'informacions, segons la UPF

A.P.
i A.P.

Tot i que és una de les amenaces més importants de l'àmbit de la comunicació, la desinformació i el combat contra les notícies falses tenen poc espai en els currículums acadèmics. Segons un estudi liderat per la Universitat Pompeu Fabra (UPF), només el 7% de les facultats de comunicació espanyoles treballen la desinformació a través d’assignatures específiques. Aquesta és una de les conclusions d'un treball d'investigació que ha durat cinc anys i que ha examinat l'evolució dels instruments de rendició de comptes dels mitjans de comunicació per combatre la desinformació, especialment mitjançant les plataformes de fact-checking. Els resultats del projecte, en el qual han participat set universitats més, s'han presentat en unes jornades celebrades a la UPF centrades en els reptes de la verificació en l'àmbit acadèmic, l'educació i els mitjans de comunicació.

La recerca ha constatat que 36 dels 54 plans d’estudi de totes les facultats de Periodisme i Comunicació d’Espanya, és a dir el 66% del total dels graus, compten amb assignatures que aborden la rendició de comptes, la desinformació o el fact-checking. Però, en la gran majoria de casos, aquests 36 graus aborden el tema de forma genèrica i només 4 (el 7% dels 54 plans examinats) treballen la desinformació i la verificació informativa amb assignatures específiques.

Cargando
No hay anuncios

En el projecte d'investigació també han participat una trentena d'alumnes de diverses facultats espanyoles que han aportat el seu punt de vista sobre l'impacte de la desinformació en el periodisme. En aquest sentit, els alumnes s'han mostrat preocupats per la falta de rigor de l'ofici de periodista, atribuïda, entre altres factors, a la falta de temps per contrastar informació o a la difusió de falsedats per part d’influenciadors no subjectes a cap regulació.

Davant de la falta de formació respecte al tractament de la desinformació, l'equip investigador, liderat pels professors de la Universitat Pompeu Fabra Marcel Mauri i Ruth Rodríguez, ha elaborat una guia docent per a futurs periodistes. També han creat una proposta curricular centrada en el procés de verificació d'informacions que inclou els fonaments teòrics del concepte de desinformació i els grups socials més vulnerables, així com la història i les metodologies de les principals plataformes de fact-checking en l'àmbit nacional i internacional.