Societat04/05/2020

Comerços i perruqueries es reinventen després del confinament

Aquest dilluns han pogut tornar a obrir les portes, respectant la distància de seguretat i aplicant els protocols sanitaris

Catalina Riera
i Catalina Riera

PalmaAquest dilluns ha començat el compte enrere per tornar a la nova normalitat. Els petits negocis que han obert en la fase 0 del pla de desconfinament estan il·lusionats, amb ganes de treballar i de tirar el negoci endavant. Les condicions amb les quals obren són diferents de les que tenien abans. Ara els treballadors duen mascareta i guants i respecten la distància de seguretat. Davant aquesta nova etapa, les perruqueries, cafeteries i botigues cerquen noves fórmules que els permetin reactivar-se com més aviat millor.

"Tenc clar que he de posar en marxa una web de venda en línia", diu la propietària de la botiga de roba Genovard de Palma, Desiré Sapinya. Ella sempre ha tingut un contacte directe amb el client, però amb el confinament ha descobert que aquest no és el model de negoci del "futur". De fet, afegeix, "si ho hagués implantat abans de l'estat d'alarma, segurament no tindria les pèrdues econòmiques que he tingut". Intenta mantenir una actitud optimista, perquè per a aquesta setmana ja té "clients que han demanat cita prèvia", però les perspectives de la temporada alta no són bones: "la don per perduda, perquè a l'estiu els meus clients són estrangers i enguany en vindran pocs", lamenta.

Cargando
No hay anuncios

El confinament no ha aturat del tot la producció de la impremta Paper Oms. El seu propietari, Jaume Salom, ha continuat "treballant en línia" i oferint el "servei a domicili als seus clients", però sí que ha notat una "forta davallada", perquè gran part de la seva clientela són restaurants. Això l'ha obligat a cercar mesures que l'ajudin a mantenir el negoci, com per exemple potenciar la carta en línia per als seus clients del sector de la restauració. Es tracta de "cartes amb codi QR" i així "els clients dels restaurants no hauran de tocar el paper", exposa.

Les perruqueries també han pogut recuperar l'activitat aquest dilluns, encara que a Palma només ho han fet les que han aconseguit "equips de protecció individual i poden mantenir la distància de seguretat, concretament un 30%", segons indica la Petita i Mitjana Empresa de Mallorca (PIMEM) en un comunicat. Una de les que ha obert ha estat la barberia Gold Royal i el seu propietari, Toni Muela, n'està ben "content". La crisi sanitària el va aplegar amb el negoci acabat d'obrir. "Només feia tres mesos que n'havia aixecat la barrera i tenir tancat m'ha afectat fort perquè hi vaig fer una gran inversió", lamenta. Tot i això, és optimista i ha decidit ampliar el seu servei. "En un principi em vaig especialitzar en barberia, però ara també oferiré perruqueria". Per ara, ja té l'agenda d'aquesta setmana pràcticament ocupada, amb unes deu reserves diàries. Muela fa feina tot sol i només atén un client cada hora. Ell porta mascareta i es desinfecta les mans abans d'atendre els clients. A més, té una màquina d'ozó que activa "al vespre per desinfectar tot el local". "La seguretat dels meus clients és el més important", diu.

Cargando
No hay anuncios

Move Hair & Company és una altra de les perruqueries que aquest dilluns han obert les portes. La seva propietària, Maria Navarro, té la sensació que ara no es tracta de reactivar el negoci, sinó de "tornar a començar". El temps que ha estat aturada ho ha passat "malament" perquè econòmicament ha "hagut de dependre del seu entorn". Sap que no podrà recuperar els ingressos que ha perdut en "15 dies", però es mostra il·lusionada i amb ganes de "continuar fent feina".

En aquesta fase 0, les cafeteries també s'han pogut reactivar. Al cafè Riutort, alguns clients esperen al carrer, mentre que els propietaris, Albert Comes i Aina Rosselló, atenen els que hi ha dins el local, que poden ser "dos com a màxim", diuen. Aquest negoci es caracteritza per "elaborar el menjar al moment",però ara ho fan tot fred. "No tenim cuina oberta ni oferim la carta. La intenció és donar un servei més ràpid per tal de descongestionar", afegeixen. Tenen clar que aquesta nova normalitat és com si tornassin "a obrir per primera vegada". Ara "es tracta d'anar fent malabars i anar dia a dia", apunten.