Compte enrere per a un inici de curs marcat per la incertesa

Famílies, docents, equips directius i alumnes expliquen com veuen la represa de les classes més complicada dels darrers anys

Compte enrere per a un inici de curs marcat per la incertesa
Elena Navarro
04/09/2020
4 min

PalmaLa comunitat educativa coincideix que és fonamental començar el curs, però famílies, equips directius i docents viuen amb incertesa el compte enrere de la tornada a l’escola més difícil dels darrers anys, sobretot per la manca de concreció en algunes qüestions clau. Amb la segona onada de covid-19 sense donar treva a les Illes, escoles i instituts obriran encara amb moltes preguntes. Tot i que el conseller d’Educació, Martí March, ja ha explicat les principals mesures del protocol, les instruccions concretes es publiquen al BOIB d’aquest dissabte i els centres tenen quatre dies per acabar els preparatius.

El principal problema amb què es troben els centres és complir amb les ràtios de 20 alumnes anunciades la setmana passada i que molts no compleixen perquè en els plans de contingència que varen preparar al juliol no s’havia especificat un màxim d’alumnes per aula, sinó només el metre i mig de distància. “Encara no tenim resoltes les necessitats d’espais, mobiliari ni docents sorgides d’aquesta revisió de ràtios”, afirma la presidenta de Directors i Directores d’Infantil i Primària de Mallorc, Joana Maria Mas, que afegeix que hi ha altres qüestions obertes: “No està acabat el protocol per al menjador, ni resoltes les revisions de riscos laborals dels mestres que n’han demanat”. Davant aquesta situació, l’entitat ha sol·licitat que s’endarrereixi l’inici de curs. El Govern, però, veu prioritari començar l’escola el 10 de setembre i assegura que s’estan resolent les peticions.

“A nosaltres no ens han donat mestres perquè no teníem cap aula per sobre de 26 i encara tenim quatre baixes sense cobrir”, diu la directora del CEIP La Soledat, Encarna Miró. Desdoblant, els han quedat grups de 21 i 22 infants, però queden sense mestres de suport els alumnes amb necessitats específiques, que en el seu cas són el 80%. Miró opina que començar dijous o al cap d’uns dies “serà igual de fotut”.

El component emocional

Aquest és un any especialment difícil per als qui canvien de cicle, com ara Nicolás Piña, que començarà 1r d’ESO: “Em fa respecte perquè és tot nou, potser em perd pels passadissos”, diu. Però en treu la part bona: “Podré conèixer amics nous”. Si li fa por res del virus és contagiar la seva padrina: “Té malalties i per això jo sempre duc la mascareta, encara que m’angoixi”. En un altre canvi d’etapa es troba Cristina Adamuz, que ja va acabar 2n de Baxillerat confinada i començarà 1r d’Administració d’Empreses i Dret a la UIB d’aquí a menys d’un mes. “Encara no ens han dit res. M’agradaria que fos presencial, per conèixer els professors i els companys, perquè no conec ningú.Però si no pot ser, ens hi haurem d’adaptar”, expressa.

Per la pedagoga Xisca Aguiló, l’ensenyament no pot esperar a començar un altre cop. “És molt necessari, perquè els al·lots no poden continuar sense contacte amb els seus companys i la intervenció d’un professor de manera presencial”, opina. Per ella, sobretot a les escoles, serà prioritari tractar el vessant emocional: “Ningú pensa en què comportarà per a ells no poder fer grups cooperatius, abraçar-se, ajuntar-se”, explica. A més, posa èmfasi en la importància de mantenir l’acompanyament als infants amb necessitats especials, que telemàticament són molt difícils d’atendre: “No aguanten més de 20 minuts davant la pantalla i no podem permetre que perdin un any”, precisa.

Les famílies veuen també urgent tornar a classe, encara que “hi ha vertigen i moltes solucions arribaran començat el curs, però no el podem endarrerir, hem de posar els al·lots per davant”, defensa la portaveu de la FAPA, Cristina Conti. Els preocupa que hi hagi centres que no puguin mantenir l’escola matinera i les extraescolars perquè no són compatibles amb el fet d’haver de mantenir grups estables. “Per als pares que fan feina, amb l’horari escolar no n’hi ha prou”, diu. D’altra banda, han demanat que es garanteixin les classes presencials a 2n d’ESO a tots els centres i que es prioritzin també a 2n de Batxillerat.

Sobrecàrrega docent

A la directora de l’institut Joan Maria Thomàs de Palma, Neus Porcel, li preocupa -entre altres coses- que hi hagi constants quarantenes de professors per haver donat positiu o per ser contacte estret. Ella està ara en quarantena per haver estat amb una persona contagiada. “Què passa si tot l’equip directiu s’ha de posar en quarantena? Amb PCR negativa enshan dit que també haurem de quedar a casa”, planteja. A Primària es faran substitucions en 24 hores, però no serà així a ESO ni a Batxillerat, perquè no hi ha prou especialistes a les borses. Se seguirà el sistema d’ara: se sol·liciten els professors en divendres i comencen el dimarts següent.

Les ràtios als instituts compliquen la logística a 1r curs, l’únic que no és semipresencial. Amb tot, el president dels directors i directores de Secundària, Joan Ramon Xamena, confia que la Conselleria tindrà “mà esquerra” i farà excepcions amb classes amb més de vint estudiants si hi ha, per exemple, aules molt grans. Una altra qüestió per concretar són les condicions de la semipresencialitat per als docents, que segons els sindicats no es varen tractar a la Mesa sectorial i és una de les raons per les quals varen votar en contra de la proposta de la Conselleria. “La baixada de ràtios es fa a costa d’incrementar la jornada lectiva del professorat”, sosté el portaveu de l’STEI, Cosme Orell. “Semipresencialitat és molt fàcil de dir, però com serà? Tenim l’experiència del tercer trimestre, quan els docents feien 10 i 12 hores diàries per arribar a tots els alumnes. Això no pot passar”, conclou.

EL TANCAMENT DE LES ESCOLES ES PACTARÀ AMB EL MINISTERI

El govern espanyol i les comunitats autònomes han consensuat que per prendre la decisió de tancar escoles s’haurà d’informar abans el Consell Interterritorial de Salut, malgrat que tenen competències en Educació. Durant la conferència de presidents, feta de manera telemàtica divendres, Pedro Sánchez va demanar als líders territorials no tancar les escoles sense consultar-ho amb el Ministeri de Sanitat. De la reunió, no en va sortir cap declaració conjunta en què totes les comunitats es comprometessin a un retorn presencial a l’escola, però els presidents autonòmics varen afirmar que era necessari coordinar-se.

stats