La comunitat educativa carrega contra el decret d'escolarització: "Segrega per classe social"
El document planteja recuperar el punt per antic alumne, una mesura que "perpetua certes famílies a determinats centres"
PalmaL'esborrany i la memòria del decret d'escolarització del curs 2024-2025, en període d'esmenes, i que va avançar l'ARA Balears, han aixecat polseguera entre la comunitat educativa que, en general, considera que la lliure elecció de centre contribuirà a accentuar la segregació escolar i a l'agreujament de la desigualtat entre els alumnes. Precisament, el sindicat UOB considera que "la malentesa lliure elecció de centre no és més que una forma de segregació per classe social".
El sindicat afirma que és "impossible" garantir el dret a la lliure elecció de centre per a totes les famílies per igual, "perquè les places són limitades, i en cas que el nombre de sol·licituds sigui major, algú haurà de quedar defora a causa de criteris tan tendenciosos com ara ser antic alumne del centre". De fet, aquesta és una de les novetats del decret que prepara Educació -recuperar el punt per antic alumne, una mesura que genera controvèrsia entre els centres educatius públics, que veuen aquesta mesura com una manera de facilitar que les escoles concertades puguin concentrar un alumnat determinat.
L'STEI ha presentat al·legacions a l'esborrany i reclama la supressió de l'article 15.4, en què es dona un punt per fill d'antic alumne del centre, perquè entén que "és un criteri classista i que només afavorirà la selecció encoberta de l'alumnat per part d'alguns centres concertats". El sindicat també explica que, amb la normativa actual, "la lliure elecció de centre està garantida gairebé al 100% i, per tant, no cal un nou decret". També denuncia que l'objectiu d'Educació és fer "una passa més en la degradació de l'escola pública i en el foment dels interessos polítics de sectors propers al Govern". El sindicat Alternativa, per la seva banda, també troba algunes mancances al decret "com poden ser els punts que es donaran al barem, el mapa escolar de zones que es vol fer servir o la importància d'acceptar els projectes educatius i lingüístics dels centres". L'esborrany, diu, "és un despropòsit perquè promou la segregació i implicarà una despesa al pressupost, en lloc de fer front a la reducció de ràtios i millora de les infraestructures".
Un altre dels temes, que preocupa FAPA Mallorca, té a veure amb la reserva de places per a l'alumnat amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE). "Ara, només es farà fins a començar el curs, mentre que abans era fins que acabava el període ordinari i extraordinari de matrícula. Creiem adequat que la reserva per a estudiants NESE s'ajusti a un termini adequat, perquè, si no, ens trobam que tots els nouvinguts acaben anant a un centre determinat. I augmenta la segregació", explica Miquel Àngel Guerrero. Pel que fa al punt per antic alumne, FAPA també té una opinió clara. "Augmenta la segregació i fa perpetuar certes famílies a uns centres determinats. Els criteris de baremació han de ser per compensar desavantatges dels alumnes, i aquest criteri és completament arbitrari", assenyala.
Paralització de la tramitació del decret
La Xarxa contra la Segregació Escolar a Palma, de la qual forma part FAPA, té perspectives semblants i, de fet, demana la paralització de la tramitació del nou decret. Recorda que a un 22% de les escoles del municipi se supera la xifra màxima de NESE, un percentatge que puja al 97% si es té en compte "l'incompliment de decret d'escolarització, que fixa en un 10% les diferències que hi poden haver entre els centres d'una mateixa zona pel que fa als NESE escolaritzats". A aquesta situació, creuen, "hi contribuiran les mesures que planteja Educació en el nou decret d'escolarització". Fa referència a propostes com la creació d'una zona única a Palma, "ja que assegura la mobilitat d'un determinat tipus d'alumnes i no d'un altre".
Per tot plegat, la Xarxa planteja crear un "clima per implicar tota la comunitat educativa" i posar els recursos per afavorir "una escolarització equilibrada de l'alumnat NESE entre les diferents escoles de l'entorn". En la mateixa línia, considera necessari construir nous centres públics i garantir la "plena gratuïtat dels concertats". També demana "tancar l'arribada de nou alumnat NESE als grups que ja superen la quota màxima i una reserva real de places per a alumnat d'incorporació tardana a tots els centres".