Mobilitat

El Consell afirma que s'ha incrementat la sinistralitat a l'autopista des que hi ha Bus-VAO

Des de la institució insular aporten noves xifres a la DGT per insistir en l'eliminació del carril

Carril Bus-Vao
08/11/2023
2 min

PalmaEl Consell de Mallorca ha lliurat aquest dimecres a la Direcció General de Trànsit (DGT) un informe tècnic amb dades actualitzades fins al 31 d'octubre de 2023 de sinistralitat i ocupació a l'autopista de l'aeroport. L'informe avalua l'impacte del carril Bus-VAO i conclou que s'ha duplicat el nombre d'accidents en sentit Palma respecte del mateix període de 2022, sense aquest carril.

En concret, en aquest tram s'ha passat de 27 accidents, el 2022, a 55, enguany. "La major part dels accidents s'han produït en horari diürn, quan els vehicles que l'utilitzen, en accedir a la via de cintura interfereixen en els altres dos carrils sobreocupats", assenyala l'informe tècnic. En canvi, en sentit aeroport (on no hi ha Bus-VAO) ha baixat la sinistralitat, de 37 accidents el 2022 a 32 el 2023.

Menys ocupació

L'informe també analitza l'ocupació del carril Bus-VAO i destaca que cada vegada s'usa menys i que genera saturació a la resta de carrils. En concret, durant l'hivern va anar perdent ocupació i durant l'estiu, l'ocupació del Bus-VAO va ser constant amb només un 7% i un 11% d'usuaris al llarg de tot el dia, a excepció d'alguns moments puntuals al matí o l'horabaixa. Aquestes dades, segons explica l'informe tècnic de Territori, Infraestructures i Mobilitat, provoquen que els carrils de la dreta del Bus-VAO quedin saturats, amb ocupacions d'un 63% i un 67% de mitjana diària.

Des de la institució insular s'aporta també un informe de l'Empresa Municipal de Transports (EMT) de Palma, el mes de setembre, que assenyala que la meitat de les línies de bus que circulen per l'autopista de l'aeroport en direcció a Palma no utilitzen el carril Bus-VAO. Entre altres motius, per les dificultats d'incorporació des del Coll d'en Rabassa i la impossibilitat de fer l'aturada davant el Palau de Congressos o accedir a la via de cintura.

Demanda d'eliminació

"Tant en ocupació com en comunicació principal i en accidentalitat, el carril Bus-VAO no ha funcionat de manera efectiva, després d'un any des de la posada en servei. Per tot això, es proposa que s'elimini i que es prenguin mesures complementàries per millorar la fluïdesa del trànsit", conclou l'estudi tècnic.

Per això, el Consell torna a insistir, com va fer inicialment fa tres mesos, en la petició a la Direcció General de Trànsit perquè es faci efectiva la retirada d'aquest carril que va entrar en funcionament com a prova pilot el novembre de 2022.

Des de la DGT aquest estiu es va afirmar que l'opinió sobre el carril era "positiva" i que les seves dades no coincidien amb les que aportava el Consell. Cal recordar que aquest carril va ser objecte de polèmica tot just després del canvi de govern a la institució insular. A final de juliol el Consell assegurà que el carril Bus-VAO era il·legal, afirmació que va haver de retirar davant la contundent resposta del Ministeri de Transport.

stats