Mobilitat i Transport

El Consell de Mallorca vol limitar l'entrada de vehicles i els cotxes de lloguer

La institució insular presentarà una proposició de llei per tenir-ne competències

La insitució insular preten fixar un topall de vehicles que entrin a l'illa
3 min

Un sostre anual de vehicles, un màxim de cotxes de lloguer i una taxa dissuasòria són les principals propostes del Consell de Mallorca una vegada s'ha duit a terme l'estudi de càrrega de les carreteres de l'illa. La primera passa de la institució insular serà presentar una proposició de llei al Parlament per tenir les competències al respecte, segons ha explicat aquest dimecres el president insular, Llorenç Galmés, que ha remarcat que el 2023 varen entrar a Mallorca gairebé 400.000 vehicles.

Galmés proposarà aquestes mesures a la Comissió de Mobilitat de Mallorca i a la Mesa per la Sostenibilitat del Govern "per consensuar una iniciativa al Parlament", encara que no hi ha cap data per posar-les en marxa. Tot i això, ha manifestat que espera que aquesta regulació en matèria de mobilitat sigui aprovada el 2025 i ha traslladat el seu compromís perquè això succeeixi "com més aviat millor". També ha reclamat a l'Estat els 230 milions d'euros del Conveni de Carreteres per a reforçar la infraestructura viària de l'illa.

El president ha remarcat que, gràcies a l'estudi, s'ha pogut fer una anàlisi "exhaustiva" de la mobilitat a l'illa. Dels 379.628 vehicles que varen entrar el 2023, 324.623 eren amb conductor (un 108% més que el 2017) i 55.000 de mercaderies. Per posar aquestes dades en context, els vehicles que hi varen entrar el 2023 representen "el 40% dels cotxes dels residents", ha afegit Galmés. 

L'estudi també concreta el nombre de cotxes que sobren a les carreteres de Mallorca durant la setmana de més mobilitat d'agost. Respecte del 2017, en sobren 122.397 i, si es compara amb les xifres de 2018, 93.599. Entre 2017 i 2023 el trànsit ha augmentat un 10%, un increment vinculat amb el creixement del turisme: només en un dia d'estiu han circulat per les carreteres de Mallorca 75.000 cotxes de lloguer.

L'informe també trasllada que entre 2020 i 2023 varen entrar 109.443 cotxes que finalment quedaren a Mallorca, mentre que al juliol del passat any es va comptabilitzar una mitjana diària d'1,3 milions de desplaçaments entre municipis de l'illa, un 81% per part dels residents i el 19% restant per part dels visitants. Com ha comentat el president del Consell de Mallorca, aquest estudi de càrrega proposa aplicar restriccions d'accés de cotxes a Mallorca "prioritzant els vehicles dels mallorquins", una limitació que permetria a la institució insular tenir un major control tant de l'entrada de vehicles com dels cotxes de lloguer.

En el mateix sentit, ha insistit que aquestes mesures plantejades arran de l'estudi de càrrega de les carreteres de l'illa no afectarien els residents, i també ha posat l'accent en la necessitat d'adoptar altres mesures en matèria de mobilitat, com reforçar el transport públic ferroviari i per carretera i ampliar la xarxa ciclista i d'eixos cívics de l'illa, entre altres accions.

Major ús del cotxe de lloguer

Per la seva banda, el conseller insular de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio també s'ha referit al creixement poblacional respecte de 2017, el qual se situa entorn del 7%, mentre que el trànsit de vehicles a l'illa va créixer un 11,5% en aquest període.

"S'observa doncs com el creixement del turisme coincideix amb creixement de les carreteres", ha conclòs. Ha afegit que, en els últims anys, l'estada mitjana dels turistes a Mallorca s'ha reduït, de manera que una estada més curta suposa més viatges diaris en transport diari i, per això, comporta un major ús del cotxe de lloguer.

Entre altres propostes, Rubio també ha destacat l'aplicació de plans de mobilitat en municipis de l'illa i en centres generadors de trànsit, que s'impulsi la mobilitat col·laborativa amb la modalitat del cotxe compartit, la recuperació de línies ferroviàries i la implantació de carrils de transport públic.

A més, ha esmentat la implantació d'autobusos llançadora en punts de major congestió de vehicles, un servei que ja s'ofereix a Formentor, en el municipi de Pollença. 

stats