Patrimoni

El Consell de Menorca obvia el projecte alternatiu que eliminava el pont de Rafal Rubí

Aquest dilluns donarà a conèixer el nou projecte aprovat per poder acabar el viaducte, després de remetre l’informe Tresserras a la Unesco i no tenir en compte la proposta d’esbucar el viaducte i substituir-lo per una glorieta a nivell

Solució del projecte dissenyar per l'enginyer Francisco Martín Ortiz.
David Marquès
06/04/2025
3 min

MaóEl Consell de Menorca donarà a conèixer aquest dilluns dematí el projecte de reforma del tram de la carretera entre Maó i Alaior que afecta el jaciment de Rafal Rubí. Tan sols unes hores després que l’ARA BALEARS publicàs la notícia sobre l’escrit que vuit entitats de l’illa han enviat a la Unesco per reclamar l'enderrocament del viaducte a mig construir que impacta sobre les exclusives navetes funeràries, el govern insular del PP ha convocat una compareixença conjunta del president Adolfo Vilafranca i dels consellers de Mobilitat, Juan Manuel Delgado, i de Patrimoni, Joan Pons Torres, per explicar la solució viària que han estat treballant durant un any i mig amb l'objectiu de justificar la compatibilitat del pont a doble nivell projectat a la carretera amb la preservació del monument.

El Consell Internacional de Monuments i Llocs (Icomos) d’Espanya supedità la declaració de la Menorca Talaiòtica com a Patrimoni de la Humanitat al fet que s’eliminàs el viaducte, actualment una estructura de ferro mig construïda de 51 metres de llarg i 13 d’ample que, des de fa 10 anys, desllueix la imatge de l’entorn reconegut internacionalment per la Unesco.

El govern del Consell ha remès a la Unesco l’informe encarregat l'any passat a l’expert en gestió del patrimoni Jordi Tresserras i que ja s'ha hagut de corregir per adaptar-lo al model que la Unesco demana per als estudis d'impacte patrimonial.

La documentació a la qual ha tingut accés l’ARA Balears contradiu els arguments que sosté l’informe Tresserras i que justificarien, en cas de ser acceptats per la Unesco, que el Consell pogués acabar de construir el pont i continuar endavant així amb el projecte ideat el 2012.

De fet, l’enginyer a qui l’actual govern del Consell ha encarregat la nova proposta és el mateix que ja dissenyà fins a quatre enllaços a doble nivell en els 10 quilòmetres de traçat entre Maó i Alaior, Rodrigo del Pozo.

Segons sostenen els detractors de l’obra, d'acord amb diferents criteris legals, és el departament de Mobilitat del Consell el que ha de plantejar una solució que sigui compatible amb la recomanació de la Unesco d’eliminar el viaducte i no a l’inrevés, ja que l’actual govern insular invoca l’enllaç a doble nivell com a única solució i insta el Ministeri de Cultura a avalar-ne el projecte. De fet, el principal escull intern que ja va haver de superar el govern d’esquerres va ser l’oposició dels tècnics de Carreteres, a dins mateix de la institució, que rebutjaven qualsevol plantejament viari que no fos el viaducte.

En l’actual mandat, el Consell ha obviat també el projecte alternatiu que l’anterior govern encarregà a l’enginyer Francisco Martín Ortiz i que substituïa l’enllaç a doble nivell per una glorieta al punt 5,7 —a un quilòmetre de distància—, on s’eliminaven igualment els girs a l’esquerra i es facilitaven d’una forma segura els canvis de sentit en totes dues direccions i l’accés als camins de Rafal Rubí i Alcaidús.

D’aquesta manera, al quilòmetre 6,8, on es va començar a aixecar el pont, l’estructura podia ser esbucada i substituïda per una intersecció convencional amb un pas soterrani que permetés travessar la carretera als vianants, cavalls i ciclistes que hi transitassin.

Aquesta alternativa fou presentada en abril de 2023 a la Comissió Balear de Medi Ambient, que acabà eximint el Consell Insular de fer-ne una avaluació ambiental perquè “reduïa l’impacte global sobre el projecte original”. No obstant açò, el nou govern del PP al Consell desistí de tirar endavant el procediment i la proposta va ser arxivada.

Tot i no haver aconseguit materialitzar l’esbucament del pont, l’anterior govern d’esquerres sí que arribà a les eleccions havent fet tots els canvis normatius pertinents perquè en el present mandat s’hagués pogut esbucar el viaducte, tal com demanava Icomos. Es feren unes Directrius insulars de Paisatge i es modificà la Llei de carreteres, precisament per poder revisar projectes en execució i “eliminar-ne elements ja instal·lats o construïts” que causin impacte.

El fet que el Consell hagi encarregat ara un informe d’avaluació patrimonial a una sola persona i no a un equip multidisciplinari també ha estat rebatut, així com el fet que l’informe Tresserras només hagi analitzat l’impacte visual del viaducte —que el mateix tècnic titlla de “negatiu-moderat”— i no hagi tingut en compte la interpretació mateixa del jaciment en el marc de la Menorca Talaiòtica.

Es destaca que les dues navetes funeràries de Rafal Rubí formen part d’antics itineraris rituals on l’entorn jugaria un paper fonamental, de manera que la construcció d’una rotonda a doble nivell i els treballs d’urbanització corresponents n’augmentarien l’impacte. Tampoc no s’ha valorat que els voltants dels béns inclosos en el Patrimoni Mundial són Àrees d’Interès Paisatgístic equiparables al sòl rústic protegit, on tampoc no s’admeten infraestructures com ara una carretera.

stats