Mobilitat

El Consell oculta els informes que justifiquen circular a 100 km/h per la via de cintura

L'oposició sospita de la solvència dels estudis a una setmana de l'entrada en vigor de la nova velocitat màxima

Cotxes circulant per l'autovia de Palma
12/12/2023
2 min

PalmaEl Consell de Mallorca no mostra els informes tècnics amb els quals avala l'increment del límit de velocitat a la via de cintura, que passarà de 80 a 100 quilòmetres per hora. Fa setmanes que té damunt la taula la petició del PSIB i de MÉS per Mallorca perquè els remetin aquests estudis. Ara com ara, encara no s'ha lliurat aquesta informació, tot i que d'aquí a una setmana, el dilluns 18 de desembre, ja es podrà circular a 100 km/h per l'autovia.

A l'acte en què es va anunciar el canvi del límit de velocitat, el passat 15 de novembre, el president de la institució, Llorenç Galmés, acompanyat dels màxims representants del sector professional del transport, va insistir que la decisió s'havia pres amb l'aval de tres informes elaborats per tècnics de la casa i empreses especialitzades externes: d'impacte ambiental, de sinistralitat i d'adequació a la normativa. Des d'aquella data, l'ARA Balears ha demanat aquesta informació, però fonts de la institució insular asseguren que no la poden fer pública fins que no s'hagi lliurat als grups de l'oposició, que són els que la demanen sense cap resultat.

L'oposició sospita

Per a la portaveu del grup socialista i expresidenta del Consell de Mallorca, Catalina Cladera, resulta "molt mal de creure" que un informe tècnic justifiqui que incrementar de 80 a 100 quilòmetres per hora la velocitat màxima a la via de cintura provocarà menys accidents, contaminació i renou. Els socialistes creuen que "l'obscurantisme" de l'actual equip de govern sobre els informes té a veure amb la dificultat de poder demostrar aquest argument. Per a Cladera, "és ridícul comprovar que per al PP i Vox la diferència entre la llibertat i la imposició són 20 km/h, però encara és més ridícul veure com intenten convèncer-nos que amb més velocitat hi haurà menys accidents i contaminació".

Els informes ocults

Els informes tècnics, segons va explicar el conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio, a l'acte del 15 de novembre, assenyalen "que una velocitat màxima de 100 km/h és molt més eficient pel que fa al consum de combustible, especialment en els vehicles pesants. S'ha estimat un estalvi amb l'increment de velocitat de 20.078 litres anuals de benzina i 397.755 litres de gasoil per any". Esgrimint els arguments dels informes tècnics, Rubio va afirmar que "la reducció del consum de combustible duu associada una reducció de les emissions nocives: les més significatives són les d'11.214 kg/any de NOx (òxid de nitrogen), 780 kg/any d'MMVOC (composts volàtils de metà), 385 tones/any de CO₂ i 320 kg/any de PM10 (partícules en suspensió)".

En l'àmbit de la sinistralitat, el conseller insular va assegurar que els tècnics confirmen que la via de cintura és l'autopista de l'illa amb l'índex de perillositat més baix dels darrers deu anys, ja que des de 2016 hi ha una tendència a la baixa tant de l'índex de perillositat com del nombre d'accidents. En el cas de la mortalitat, l'informe revela un increment des del 2021: "Fins aquell any només hi havia hagut tres accidents mortals en 11 anys amb la velocitat màxima de 120 km/h. Ara, amb la velocitat a 80 km/h, des del 2021 hi ha hagut cinc accidents mortals" va assenyalar Rubio.

stats