Palma és la segona ciutat portuària més contaminada d'Europa a causa de les emissions dels creuers, després de Barcelona, segons un estudi de Transport & Environment, una entitat de la qual forma part Ecologistes en Acció i que té com a objectiu aconseguir la sostenibilitat en l'àmbit del transport. L'informe també indica que els 87 creuers que varen arribar a Palma l'any 2017 varen emetre quasi deu vegades més diòxid de sofre que tots els cotxes de la ciutat. També varen emetre tant de nitrogen com un 56% dels vehicles que varen circular per Palma durant l'any.
Els avions han emès 93 milions de tones de CO₂ en 25 anys a Mallorca
Entre el 1993 i el 2018 han passat per l'aeroport de Palma 444 milions de passatgers
PalmaEls avions amb destinació i origen a Mallorca han llançat 93 milions de tones de CO₂ a l'atmosfera entre el 1993 i el 2018, segons la informació que ha recollit Terraferida del Banc de Dades de l'Agència Europea del Medi Ambient. Per determinar la quantitat de CO₂ que han emès els avions durant els darrers 25 anys, s'ha fet un encreuament de dades sobre vols d'origen i destinació, les distàncies recorregudes i el nombre de passatgers que han passat per Son Sant Joan.
Així, segons les xifres que ha obtingut Terraferida, entre el 1993 i el 2018 han passat per l'aeroport 444 milions de passatgers i els avions que els han transportat han llançat a l'atmosfera fins a 93,4 milions de tones de CO₂ a causa de la crema de combustibles. En el següent gràfic es mostra que el creixement constant de contaminació és paral·lel a l'augment de turistes. Entre els anys 1997 i 2018 les emissions de CO₂ s'haurien duplicat i només el 2018 els combustibles cremats pels avions varen suposar l'emissió de 5,7 milions de tones de CO₂.
Precisament, l'any passat l'aeroport de Palma va tornar a batre rècord de passatgers amb un total de 29.081.787, un 4% més que l'any anterior. Del total de passatgers del 2018, 7.017.103 eren viatgers amb origen o destinació estatal, i 22.055.804, passatgers internacionals. Així, la majoria d'emissions es varen produir per aquests darrers vols. Segons les dades de Terraferida, els trajectes realitzats l'any passat entre Mallorca i Alemanya (42,8%) i Mallorca i el Regne Unit (24,6%) acumularien un 67% de les emissions de CO₂. Tot i això, les xifres podrien ser molt més elevades, ja que dins els càlculs no hi consten les emissions generades pels vols procedents d'Amèrica, Àsia o l'Orient Mitjà.
De dos milions de tones a quasi sis milions
El 1993 les emissions de CO₂ provocades pels avions a Mallorca varen ser una mica més de dos milions de tones, com es pot veure en el gràfic següent. Excepte el 1995, que va baixar d'aquesta xifra, durant la resta d'anys la tendència ha augmentat considerablement. En 25 anys s'ha passat d'emetre dos milions de tones, el 1993, als sis milions de tones de CO₂ que es varen llançar l'any passat.
Des de Terraferida han denunciat que "és impossible fer cap política climàtica coherent sense frenar el creixement de places turístiques i residencials". A més, lamenten que cap dels responsables que han participat en la COP25 hagi fet cap referència a les "colossals emissions de CO₂ lligades a aquesta gran infraestructura ni al model turístic i immobiliari depredador impulsat a Mallorca fa dècades".