Civisme
Societat02/08/2024

Les confidències a crits: el fenomen que sacseja el transport públic amb multes de 1.500 euros

Aquest fet molesta els usuaris del bus, tren i metro i és una mostra de pèrdua d’intimitat i de sobreexposició a les xarxes socials

Palma“Fa un mes tenia una dona asseguda devora jo al bus que contava a crits que havia avortat perquè no volia tenir un fill amb el seu home”, relata el professor de Sociologia de la UIB David Abril. Exposar malalties, ruptures amoroses, entre d’altres, i posar música o vídeos forts ja no només es fa entre amics i a casa, sinó també al transport públic. Cada vegada és més freqüent trobar persones que pregonen la seva intimitat, que escolten missatges d’àudio o consumeixen TikTok sense auriculars o que xerren per telèfon a crits als trens i autobusos de Mallorca. “He arribat a contar tres persones parlant fort amb el mòbil a la vegada en un mateix bus”, denuncia Bàrbara Rigo, una dona que agafa diàriament la línia 501.

De fet, cada vegada és més habitual trobar persones que “es pensen que estan totes soles al món”, lamenta Julio, usuari habitual de la línia del tren que acaba a Inca i prefereix no dir el seu nom real. “Fins i tot de vegades m’he canviat de vagó per no sentir renou”, confessa. A més, aquest fet es vincula a una pèrdua d’intimitat d’un mateix i, a la vegada, de la dels altres. “Les xarxes socials en són un al·licient”, apunta el sociòleg David Abril. “Com que la gent ja ho conta tot allà, què té més dir-ho en veu alta al bus o al tren?”, afegeix.

Cargando
No hay anuncios

Els experts estableixen una relació directa entre el renou i les classes socials. “La classe baixa sol xerrar més fort i hi està més acostumada perquè als entorns urbans on es desenvolupa hi ha un ambient molt accelerat i el renou forma part de l’ambient”, afegeix Abril. Fins i tot, el tipus d’habitatge de cada usuari també influeix. “No és el mateix viure a un pis que té les parets de paper i que està exposat al rebombori que a un bon xalet”, assenyala.

Que al renou propi d’una estació de trens o de busos –motors en marxa, frenades, vies que freguen– s’hi afegeixi l’agitació humana constant s’ha “normalitzat”, admet el vocal de Psicologia Social de la junta del COPIB, Rubén Ceinos. “Molta gent s’hi ha avesat. Troben que si tothom ho fa ells també ho poden fer i els hi és igual, però haurien de ser autocrítics i pensar que no estan a un lloc adequat per fer-ho”, lamenta. Aquesta actitud molesta els passatgers que llegeixen o simplement volen gaudir d’una estona de silenci o escoltar música. “Emprenya perquè dus els auriculars posats per no molestar ningú i no sents res perquè hi ha un renouer”, es queixa una passatgera del bus que vol ser anònima.

Cargando
No hay anuncios

Tot plegat incideix sobre la percepció que tenen els ciutadans del transport públic que, “de vegades, no és del tot agradable”, diu Ceinos. A més, l’ambient tampoc és sa pels aparells auditius, ja que l’Organització Mundial de la Salut considera que els nivells d’exposició al renou no poden superar els 70 decibels i al tren es poden arribar fins als 100, segons un estudi de l’Agència Europea de Medi Ambient del 2020. Si bé, estar exposat diàriament a un nivell més alt que el recomanat pot provocar “problemes circulatoris, cefalees, pressió arterial, angoixa o ansietat, entre d’altres”, enumera.

S’ha sancionat algú mai?

Tot i que algunes persones exposen a les xarxes les cridadisses que s’han trobat al tren, al bus o al metro, el Consorci de Transports de Mallorca assegura a l’ARA Balears que “no té constància de queixes recurrents que s’hagin presentat sobre renous en el transport públic”. En la normativa relativa als autobusos, exposa que els usuaris s’han d’abstenir d’utilitzar sense auriculars aparells que emetin sons que puguin distreure el conductor o els altres viatgers. Per altra banda, en el reglament del tren i del metro es prohibeix utilitzar equips de música no personalitzats. A més, dins els vehicles i a les estacions, tant a través de pantalles com de cartells, s’informa de la normativa i de les accions que poden ser objectes de sancions econòmiques.

Cargando
No hay anuncios

Els cartells tenen una emoticona d’un mòbil que reprodueix música a tot volum ratllat amb una creu vermella. Al costat explica que en el cas que el renou “pertorbi els usuaris o alteri l’ordre públic” es pot penalitzar la persona que l’emet amb una multa que pot arribar fins als 1.500 euros. El Consorci subratlla que “no hi ha hagut cap sanció per no complir aquesta norma”, però en el cas del tren “sí que hi ha hagut advertiments per part dels inspectors”. “Són situacions que, quan es donen, normalment es resolen allà mateix i no arriben a més”, asseguren fonts de la Conselleria d’Habitatge, Mobilitat i Territori.

Davant la manca de respecte i de responsabilitat d’alguns usuaris del transport públic, el 2023 el Govern va posar en marxa la campanya ‘Mou-te en línia amb el civisme’ per promoure la bona educació de les persones que hi viatgen.