Cort detecta 17 casos de soledat no desitjada en prop de 200 persones grans teleassistides
L'Ajuntament de Palma ha engegat un programa per millorar l'atenció de la població de la tercera edat
Objectiu: pal·liar la manca de xarxa social de les persones grans. L'àrea de Benestar Social de l'Ajuntament de Palma ha iniciat la primera fase del programa que pretén millorar la qualitat de vida de les persones grans que viuen soles a Palma. Aquesta etapa ha consistit en una enquesta als 176 usuaris del servei de teleassistència, les primeres a analitzar del total de 70.000 persones de més de 65 anys que hi ha a Ciutat. Les entrevistes han tret a la llum 17 casos de soledat no desitjada, és a dir, població de la tercera edat que no té cap persona del seu entorn a la qual acudir en cas d'emergència, segons ha informat la coordinadora general de Benestar Social, Catalina Trobat.
Tot i que Palma no destaca per ser una de les ciutats de l'Estat amb percentatges de població envellida més elevats, la xifra de persones majors de 65 anys representa un 16% del total, xifra que ha pujat un 3% en els darrers 10 anys. De les 70.000 persones grans que hi ha a Palma, 20.000 viuen soles, segons dades de l'Ajuntament. Amb l'objectiu de detectar situacions de vulnerabilitat entre elles, el Consistori ha començat per analitzar la situació de les que té més accessibles, que són les que estan teleassistides.
Els resultats de l'enquesta revelen que de les 176 persones entrevistades, les 17 que estan en situació de soledat no desitjada són dones. Pel que fa al conjunt, la mitjana d'edat és de 82 anys i 155 són dones. A banda d'això, dde les 176 enquestades, 147 van afirmar que en cas d'urgència o necessitat poden cridar "fàcilment" un familiar; set, a amics; nou, a veïns, i 25, a professionals dels serveis socials. "Aquestes 25 persones no tenen una xarxa natural que les pugui ajudar en moments de necessitat", ha puntualitzat Trobat.
Més riscos de salut
Pel que fa a les situacions de soledat no desitjada, la coordinadora municipal ha manifestat que és una forma de precarietat quant a la seva xarxa, atès que això fa que el seu dia a dia sigui "precari", perquè poden "augmentar" els riscos de salut i sanitaris. Així, ha insistit que "cal prevenir les situacions de vulnerabilitat". La solució que proposen davant casos com aquests 17 que han sorgit arran de les enquestes és connectar-los amb els centres de dia, residències, acompanyaments o oferir-los visites.
A partir dels usuaris teleassistits, continuaran fent enquestes a les persones que estiguin inscrites en altres serveis municipals, com ara l'ajuda a domicili, de menjar o els tallers. Es tracta d'un programa de prevenció, per al qual han contractat dos tècnics municipals i que es preveu que tingui una durada d'un any o un any i mig, segons el nombre de persones que es trobin en aquesta situació. "Aquest programa ens permetrà canviar la mirada sobre com funcionen els serveis socials", ha declarat Trobat.