El creixement del 'boom' turístic

L'augment de població i l'expansió de la ciutat en aquesta època dugueren associada la construcció de diverses carreteres i vies ràpides

Cartografia digitalitzada de la Carta Històrica de l'any 1984.
Palma XXI
08/10/2022
2 min

PalmaE l passeig Marítim continuà creixent com a via principal d’unió entre el llevant i el ponent. L’altre gran projecte viari fou la connexió de la part est del passeig Marítim amb la primera fase de la via de cintura i, més tard, amb l’aeroport. La via de cintura es començà a construir perpendicular a la costa i cap al nord-est de Palma, fins al carrer d’Eusebi Estada. La intenció d’aquesta nova via era permetre que el trànsit es desplaçàs a l’extraradi, interconnectant tots els barris que anaren creixent més enllà de la zona de l’eixample. A l’oest de Palma s’iniciava la construcció de l’autovia a Palmanova, amb la intenció d’arribar posteriorment a Andratx.

Una altra obra important fou la remodelació de l’antic traçat de la carretera d’Inca. El flux d’automòbils en aquest tram era cada vegada més intens pel fet de ser la principal entrada a Palma des dels pobles de la zona nord-est. Amb aquesta justificació s’amplià el traçat d’aquesta antiga carretera, de manera que es convertí en una autovia que donaria accés a la ciutat i al primer polígon industrial, Son Castelló, que s’edificà entre final dels anys 50 i principi dels 60.

Als anys 70 es construí l’autopista davant de la catedral i a l’espai guanyat a la mar s’hi volgué ubicar un aparcament d’autocars. L’oposició i la mobilització ciutadana sota el lema de ‘parc sí, pàrquing no’ va desembocar l’any 1977 en la convocatòria d’un concurs de projectes per part de l’Ajuntament. Va resultar guanyador el projecte de l’equip Zócalo. La primera fase del parc de la Mar es va inaugurar l’any 1984.

L’aeroport de Son Bonet quedà sense activitat civil. El 1960 s’inaugurà el nou aeroport de Son Sant Joan i el nou trànsit generat comportaria la creació d’una autovia paral·lela a la mar, preveient la seva continuació fins a les zones del Molinar, Can Pastilla i l’Arenal. Aquestes infraestructures en construcció obligareen a modificar el llit dels torrents.

La població de Palma augmentà de 159.084 habitants l’any 1960 a 234.098 el 1970.

stats