PANDÈMIA
Societat08/05/2020

La crisi sanitària amenaça el 85% de la facturació del vi menorquí

La caiguda del sector de la restauració i la incertesa de la temporada turística comprometen els 1,2 milions d’euros que genera la vinya

Ivan Martín
i Ivan Martín

MaóL’impacte de la crisi sanitària causada pel coronavirus ha sacsejat l’economia global, però el sector alimentari, en general, n’ha sortit beneficiat. A Menorca les vendes dels productes locals s’han disparat, mentre que, en canvi, el vi de l’illa afronta un futur d’incertesa. L’enfonsament de la temporada turística afectarà profundament el sector, que podria perdre un 85% de la facturació.

Hi ha dos factors que ajuden a entendre la davallada de vendes: el tancament dels restaurants, obligat per l’estat d’alarma -i els dubtes sobre quan podran anar tornant a obrir-, i la prevista gairebé desaparició de la temporada turística. El president de l’Associació de Viticultors de Menorca, Xavier Solano, confirma una elevada caiguda de les vendes. “Estam molt tocats, no hem venut res i cal recordar que el 85% de la facturació està vinculada als restaurants i els visitants d’estiu a l’illa”. Aquesta fallida tècnica fins i tot fa replantejar la viabilitat de la pròxima collita. “Per primera vegada alguns estan valorant no fer la verema, perquè el sobrant de vi es pot guardar però la capacitat dels cellers és limitada. De vi n’hi haurà, el que no sabem és on estarem nosaltres”, afirma Solano.

Cargando
No hay anuncios

Els turistes són els ambaixadors idonis per al vi de Menorca en el seu afany de tastar nous aliments lligats a la destinació. A més, a l’illa s’ha potenciat, precisament, el turisme gastronòmic i això havia ajudat a rellançar el negoci de la vinya. La importància del turisme feia creure als viticultors que aquest estiu s’assolirien unes xifres de vendes històriques. “Ara vivim en un constant condicional, perquè les institucions ens diuen que tornaran els vols, que vindran els turistes de segona residència, que els restaurants aniran obrint, però els requisits poden ser un obstacle”, lamenta Solano. “En el millor dels casos i sent optimistes, vendrem el 50% del vi que vam moure la temporada del 2019”.

Potenciar el consum local del vi menorquí és un dels reptes que els viticultors tenen damunt la taula. Introduir el producte en els hàbits dels ciutadans no és una feina fàcil perquè el preu no hi ajuda, tot i que últimament el ventall de possibilitats s’ha ampliat i ja hi ha vins econòmics. Les produccions menorquines són petites, artesanals, i es fa complicat vendre-les a l’exterior a causa de la ferotge competència.

Cargando
No hay anuncios

Per tot això, els restaurants s’havien convertit en els principals aliats del producte. “A Menorca ha costat perquè no és el mateix presentar una carta amb una referència que amb cinc. L’empresari veia el vi de la terra com un producte car, però l’augment de la demanda i la millora de la collita l’han fet canviar d’opinió. Ara bé, fins que la restauració no es reactivi, no tenim res a fer”, destaca el president de l’Associació de Viticultors de l’illa.

L’àmbit principal de comercialització del vi de Menorca es redueix a l’illa i a alguns punts concrets de Catalunya. Això no vol dir que cada celler no intenti col·locar els seus bòtils més enllà de l’estat espanyol. A les altres illes és difícil vendre gaire “perquè cada territori disposa del seu vi, que representa l’essència de la terra”, diu Solano. “El turista que consumeix a Mallorca vol tastar un vi mallorquí, no un de l’illa del costat”.

Cargando
No hay anuncios

1,2 milions l’any

A l’illa hi ha 73 hectàrees plantades de la denominació Vi de la Terra de Menorca, 44 de les quals són de vinyes productives, segons la Direcció General d’Agricultura, Pesca i Alimentació del Govern. A més, hi ha 21 hectàrees més de vinya plantades fora d’aquesta denominació. Els últims tres anys s’han inscrit prop de 45 hectàrees de plantacions de vinya, sense comptar la darrera campanya.

Cargando
No hay anuncios

Les finques dedicades a la producció i venda de vi varen recollir l’any passat 208 tones de raïm, un 1,4% menys que l’any anterior, i van produir 1.361 hectolitres de vi, un 0,3% menys que el 2018. Pel que fa a la comercialització, es van vendre 1.303 hectolitres, un 11,1% més que l’any anterior, i això va suposar una facturació d’1,2 milions d’euros. El preu mitjà del vi és de 9,8 euros el litre i per tipus destaquen els 740 hectolitres de vi blanc, molt per damunt dels 390 hectolitres del negre o dels 172 del rosat. “El vi blanc menorquí és fresc, mediterrani, i creim que encaixa molt bé en la gastronomia estiuenca de l’illa. En funció de l’àmbit geogràfic un vi pot ser més adequat. Si fóssim a la Rioja, segurament trauria un negre”, apunta Xavier Solano.

La gran majoria de tota la producció (1.234 hectolitres) es ven a les Balears mateix. 37 hectolitres es distribueixen a l’estat espanyol i a Europa (sobretot a Alemanya, Bèlgica i Holanda) se’n venen 26 hectolitres. Finalment, 4,5 hectolitres acaben a Puerto Rico.