Tocar terra

La cuina i la garrova

L’any 2021 es comercialitzaren 1.373 hectolitres de vi emparat pel Vi de la Terra d’Eivissa,
Mateu Morro
27/02/2022
3 min

Melcion Nicolau

Ha mort el montuïrer cronista del món pagès que parlà de la crisi de l’agricultura

Ha mort Melcion Nicolau, en Sion Gran, montuïrer, col·laborador al llarg de 30 anys de diferents mitjans de comunicació i cronista del món pagès, amb una obra escrita que es va traduir amb la publicació de dos llibres, Escrits d’un pagès i Nous escrits d’un pagès. En Sion reflectí la crisi de l’agricultura mallorquina de la segona meitat del segle XX des del punt de vista d’un pagès que coneix el camp, perquè l’ha viscut, encara que com tants d’altres es veié forçat a guanyar-se les sopes amb altres activitats professionals. La seva perspectiva és valuosa perquè recull els anys que seguiren la postguerra, amb el preludi de l’envestida del turisme de masses, l’intent de modernització agrària dels seixanta i primers setanta, i la posterior caiguda, “quan les produccions del camp no valien res”, que encara dura.

La garrova mallorquina a la cuina

La Fira del Producte de Qualitat presenta una novetat, el gató garrover

Diumenge 27, a les 11 h, en el marc de la Fira del Producte de Qualitat del Dia de les Illes Balears, hi ha una mostra de cuina a partir de la garrova mallorquina de banda del cuiner Miquel Serra, organitzada per Joana Verger d’Es Garrover de Mallorca i de la marca Joannis Mallorca. En la demostració gastronòmica es presenta una novetat: el gató garrover, elaborat amb garrova mallorquina i sense sucre. L’objectiu és demostrar les possibilitats culinàries de la nostra garrova, tasca en la qual Es Garrover de Mallorca ha destacat, amb empenta i creativitat, des de fa un grapat d’anys. També, de la mà de Miquel Serra, un menú degustació basat en diferents usos de la garrova i un maridatge amb una selecció dels millors vins de Mallorca.

Buc fa 20 anys

És un dels vins que encapçalen la carta de presentació del celler Jaume de Puntiró

El celler Jaume de Puntiró ha celebrat els 20 anys de la sortida al mercat de Buc, un dels vins que han encapçalat la carta de presentació del celler. El Buc és un vi negre de criança elaborat amb raïms de les vinyes velles del pla de Buc, cupatge de mantonegro i cabernet sauvignon. Buc és una comarca del Raiguer de Mallorca que constitueix una zona de gran tradició vitícola en el terme de Santa Maria del Camí. L’acte va anar de la mà de Bernat i Pere Calafat; el pintor Antoni Llabrés, autor de l’etiqueta, l’enòleg Joan Mora i l’escriptor Biel Mesquida, que a l’acte de presentació del 2002 ja va dedicar un poema a aquest vi. Jaume de Puntiró va vincular en aquest acte el treball pagès, la recerca enològica, l’art i la música de la paraula poètica.

Vi de la Terra d’Eivissa

L’Institut de Qualitat Agroalimentària en constata el creixement

Les dades elaborades per l’Institut de Qualitat Agroalimentària expressen una bona evolució del Vi de la Terra d’Eivissa, un tret que es constata també en la resta d’identificacions geogràfiques balears. L’any 2021 es comercialitzaren 1.373 hectolitres de vi emparat per aquesta denominació eivissenca, fet que representa un creixement d’un 69% en relació amb l’any anterior. Si tenim en compte, però, que el 2020 va estar marcat pels efectes de la pandèmia es fa necessari comparar la comercialització del 2021 amb la del 2019, que va ser de 1.185 hectolitres, amb la qual cosa el creixement sols és d’un 16%, però que així i tot expressa una bona evolució i posa de manifest el potencial dels vins eivissencs, que duen camí de superar els efectes de la situació sanitària que hem patit en els darrers temps. La qualitat, la singularitat varietal, amb les condicions microclimàtiques i edàfiques, són els valors que hi ha darrere d’aquesta recuperació.

Alcampo amb el producte local

L’hipermercat aposta pel mercat balear i dona un impuls a la producció

Les dades de comercialització de producte local fetes públiques per Alcampo s’han de valorar en positiu. L’any 2021 Alcampo va fer compres a 155 proveïdors de les Illes Balears per valor de 12 milions d’euros. En l’impuls que la cadena vol donar a les produccions locals s’hi ha de fer constar que l’hipermercat de Marratxí identifica gràficament les produccions locals i que s’ha implicat amb alguns productes de gran qualitat com ara el porc negre, el me ecològic o la vedella mallorquina. Aquesta valoració dels productes carnis locals de qualitat, vinculats a la ramaderia extensiva, ecològica o al sosteniment en general del paisatge agrari de les Illes, és un fet que aporta entitat i coherència a la presència comercial de les produccions pageses de la terra.

stats