Iberia i Air Europa ja acumulen quatre denúncies per incomplir les mesures de seguretat

En tres dels casos els vols tenien connexió amb Palma

L'aeroport de Palma
Ara Balears
12/05/2020
3 min

PalmaIberia i Air Europa acumulen dues denúncies cadascuna per incomplir les mesures de seguretat durant l'estat d'alarma a quatre vols en total. La darrera la va posar una passatgera davant la Guàrdia Civil en arribar d'un vol d'Air Europa d'Eivissa a Palma aquest dilluns, segons ha confirmat la Delegació del govern espanyol a les Balears. La dona va explicar als agents que mentre la capacitat de l'avió era d'uns 70 passatgers, a l'aeronau n'hi viatjaven una seixantena, és a dir, anava pràcticament ple. Ara el cos policial haurà d'investigar els fets.

Les altres tres propostes de sanció les ha posat la Guàrdia Civil en considerar que es vulnerava el Reial Decret 463/2020 per a la gestió de la crisi sanitària del coronavirus, que obliga a garantir la màxima separació possible entre passatgers. Segons el cos policial, les companyies varen vulnerar les indicacions en tres vols: un procedent de Madrid que anava cap a Palma, un altre entre Ciutat i Eivissa, i un darrer de la capital espanyola a Las Palmas de Gran Canaria.

Un dels vols pels quals el cos policial ha denunciat Ibèria es va fer aquest diumenge, entre Madrid i Las Palmas de Gran Canaria, arran de les queixes sobre com anava de ple publicades a les xarxes socials. I anava realment ple: l'Airbus A320 es va enlairar de l'aeroport Barajas-Adolfo Suárez amb 155 persones, mentre que la seva capacitat total era de 180 seients. Diversos agents varen comprovar a l'aeroport de Gran Canària que l'aparell superava el 70% de l'ocupació. El vol, així, incomplia l'article 14 del Reial Decret, que estableix que en els mitjans de transport cal garantir la màxima distància possible entre passatgers.

La Guàrdia Civil, d'altra banda, ha posat dues denúncies més per motius similars. Una l'ha rebuda Iberia, també, per un vol del 15 d'abril entre Madrid i Palma. La darrera proposta de sanció és d'ahir, a Air Europa, per un viatge del 20 d'abril entre Palma i Eivissa. Com en les altres infraccions administratives relacionades amb l'incompliment de l'estat d'alarma, seran les corresponents delegacions del govern espanyol les que decidiran si es multen les companyies i com. En aquest cas, també s'han elevat a Aviació Civil, que també és un organisme competent en seguretat aèria.

El secretari d'Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Pedro Saura, ha assegurat que, en el cas del vol entre Madrid i Gran Canària, "evidentment" es va incomplir la norma "si va haver-hi aglomeracions". Davant les queixes d'aquestes empreses sobre la manca de rendibilitat de volar amb menys passatge, Saura ha avisat que les companyies aèries han d'assumir o "internalitzar" el que suposa la seguretat sanitària, "que ha vingut per quedar-se".

Les companyies es defensen

"No s'haurien de repetir imatges com la del vol a les Canàries", ha assenyalat el secretari en declaracions a la Cadena Ser. A més, ha exigit a les empreses que garanteixin la distància entre passatgers. "Primer és la seguretat sanitària i després l'economia", recorda. Com a resposta, l'agència Efe informa que Iberia i la seva filial de baix cost Iberia Express asseguren que apliquen totes les mesures de prevenció recomanades contra el covid-19.

La companyia s'acull a un fragment del decret en què s'estableix que "en aquells serveis que s'atorga una plaça de seient o en cabina, els operadors de transport prendran les mesures necessàries per garantir la màxima separació possible entre passatgers". A més, defensa que, a diferència d'altres transports públics, a la cabina dels avions l'aire es renova cada tres minuts i que els filtres que fan servir eliminen el virus i les bacteris amb una efectivitat del 99,9%.

L'únic canvi que s'ha produït amb l'entrada en la fase 1 d'algunes comunitats i províncies és l'aixecament de les restriccions de les operacions aèries comercials regulars entre les Illes Balears i les Canàries. En una nova ordre, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana determina que els operadors hauran de garantir la màxima separació entre els passatgers dels vols interinsulars i que "es considerarà suficient oferir al públic només el 50% de la capacitat de l'aeronau".

stats