Una desena d'entitats exigeixen aturar les obres d'ampliació de l'aeroport de Palma
Diverses agrupacions de caràcter social de Mallorca han constituït la plataforma per demanar que es paralitzin les licitacions
PalmaDiverses entitats de l'àmbit dels moviments socials de Mallorca han constituït aquest divendres la plataforma contra l'ampliació de l'aeroport de Palma. Entre les seves demandes, exigeixen paralitzar les limitacions de les obres d'ampliació de l'aeroport, que ja estan en marxa. Amics de la Terra, Anticapitalistes Illes Balears, ATTAC, CGT, Ciutat per a qui l'habita, Docents pel futur, Extinction Rebellion, Fridays for Future, GOB Mallorca, Moviment Feminista de Mallorca, Plataforma Antiautopista, SEPC, Terraferida i Tot Inclòs són algunes de les agrupacions que componen la iniciativa.
Segons ha explicat el portaveu de la plataforma, Gaspar Alomar, "els plànols no diuen concretament quina serà la superfície ampliada". El que sí que se sap és que l'àrea comercial s'augmentarà un 30% i que el pla director d'Aena assenyala que la capacitat màxima de passatgers podria passar dels 34 milions actuals fins als 50, aproximadament.
A banda d'això, la plataforma acusa Aena de "mentir". Segons l'agrupació, el seu director, Tomás Melgar Noguera, "manté la línia del seu antecessor: digué en la seva presentació pública que les obres no pretenen ampliar la capacitat de l'aeroport, sinó millorar el servei per als passatgers".
Tot i això, les entitats que formen part d'aquest col·lectiu demostren a la seva pàgina web, aeroport.aguait.cat, que "tots els espais pels quals passa un passatger abans d'arribar a Mallorca s'amplien o reformen". Entre les mesures previstes, "es redissenyen les rutes i maniobres aèries d'aproximació a l'aeroport perquè siguin més ràpides (un 4,47%, segons la CMAIB), es modifiquen les pistes perquè els enlairaments siguin més ràpids (un 12%, segons el Pla Director de l'aeroport) i s'incrementen almenys un 16% les posicions d'avions.
Per altra banda, es preveu augmentar "un 21% les portes d'embarcament, s'amplia la terminal i els mòduls A i D, s'incrementa la capacitat punta del sistema automàtic de tractament d'equipatges, s'amplien un 26% les places d'aparcament dins el recinte aeroportuari i un 20% l'aparcament de llarga durada". Per acabar, diuen, "es modifiquen els accessos viaris a l'aeroport perquè el trànsit sigui més fluid".
El paper del Govern
Per tot això, la plataforma demana que s'obri un debat públic sobre el futur model de Mallorca i reclamen una reunió "amb el Govern de les Illes Balears i, en particular, una reunió amb cada un dels partits que en formen part per conèixer-ne el posicionament". Segons les agrupacions socials, el Govern "es manté en silenci respecte de les intencions d'Aena, que depèn del Ministeri de Foment del govern espanyol".
Així mateix, recorden que el "PSIB, MÉS i Podem portaven en el seu programa electoral que reclamarien la cogestió de l'aeroport de Palma" i tampoc "no es pronuncien davant les intencions d'Aena". Consideren que tot plegat és "una incoherència respecte de la imatge que pretenen donar, la de fermesa davant l'emergència climàtica".