Deu mesures urgents per blindar el català a les escoles
L'OCB exigeix a la Conselleria d'Educació que actuï per protegir la llengua pròpia, més enllà de la llei educativa
15/02/2022
2 min
PalmaLa llei educativa balear s'aprovarà d'aquí a una setmana al Parlament i l'Obra Cultural Balear en va fer una bona valoració perquè blinda el model lingüístic. Ara bé, consideren que aquest marc normatiu no és suficient i han proposat deu mesures urgents per protegir la llengua pròpia als centres educatius, "atès que, per a molts d'infants, és l'únic medi que els posa en contacte amb el català", remarquen. Són els següents:
- Català, llengua vehicular. El desplegament i l'aplicació de la legislació han de possibilitar que cada vegada siguin més els centres educatius, públics, privats i concertats, que optin per aplicar programes d’immersió lingüística, fent del català la llengua vehicular de l’ensenyament i l'aprenentatge.
- Compliment del marc normatiu. El grau de compliment del Decret de mínims ha estat, especialment aquests darrers anys, desigual i insuficient. Cal que la Inspecció Educativa el faci complir i apliqui les mesures correctores que pertoqui en cas d'incompliment.
- Competència oral. Cal una avaluació clara de l'assoliment de totes les competències lingüístiques en acabar cada etapa educativa, acompanyades d'un pla de xoc per corregir les deficiències.
- Projectes lingüístics. S'han d'establir mecanismes per avaluar els projectes lingüístics de centre, amb la supervisió de la Inspecció Educativa, per revisar-los i adequar-los.
- Suport als centres i als equips directius. L’administració educativa ha de donar el suport i assessorament necessaris als equips directius i la comunitat educativa per garantir l’ús del català com a llengua administrativa i de comunicació dels centres, especialment en la relació amb les famílies.
- Recuperar el Servei d'Ensenyament del Català. S'ha de disposar de recursos i materials perquè els professors puguin ser un bon model lingüístic, amb formació prèvia i continuada. S'hi han d'incloure els professors i monitors de les activitats extraescolars.
- Instruments per a l’acolliment lingüístic. Es necessiten més recursos humans i materials per destinar a programes d’acolliment lingüístic per a alumnes d’incorporació tardana.
- Dinamitzadors lingüístics a tots els centres educatius. Són un gran suport per treballar les aptituds lingüístiques de tota la comunitat educativa (no solament dels alumnes) i fer del català la llengua de relació i cohesió (també la llengua del pati).
- Cursos de català per a famílies. Per facilitar la interacció de les famílies amb els centres i que puguin ajudar els seus fills en les tasques escolars.
- Recursos multimèdia. El Govern ha de facilitar l'edició de recursos multimèdia amb aplicació escolar i extraescolar perquè els infants trobin la seva llengua també en aquest àmbit.