Etiqueta ambiental

La DGT té previst modificar el sistema d'etiquetes mediambientals, però sense efecte retroactiu

Així ho afirma Pere Navarro, director de la Direcció General de Trànsit, que assegura que els vehicles existents no perdran els seus drets d'accés a les ZBE

3 min
La DGT té previst modificar el sistema d'etiquetes mediambientals, però sense efecte retroactiu

Ara fa un temps explicàvem a l'Ara Motor la intenció del govern espanyol de modificar el sistema d'etiquetes de la DGT, però durant gairebé quatre anys no s'ha sabut pràcticament res més del tema ni s'han pogut resoldre els dubtes principals que poden tenir els propietaris de vehicles híbrids o elèctrics: saber si amb el canvi de normativa perdrien les seves etiquetes ECO o 0. Doncs bé, tot i que encara no hi hagi cap data confirmada per fer el canvi ni si s'incorporarà alguna etiqueta nova, el que sembla clar és que les modificacions que s'apliquin no tindran efecte retroactiu.

Cal tenir present que ara fa prop de vuit anys va entrar en vigor el sistema d'etiquetes de la DGT, que classifica els vehicles en funció de la normativa europea d'emissions que compleixen. Així, tots els cotxes, motos, camions, autobusos i altres tipus de vehicles poden tenir etiqueta B, C, Eco o 0... o directament no tenir cap mena d'etiqueta. I si bé aquests últims vehicles són els que d'entrada han tingut limitat l'accés a les zones de baixes emissions, ja s'està parlant de la possibilitat que tampoc puguin accedir als centres de les ciutats els vehicles amb etiqueta B de cara a l'any 2027.

Actualment no només disposen d'etiqueta 0 els elèctrics purs, sinó també molts híbrids endollables

Però mentre no es confirma aquesta notícia, molts usuaris han adquirit vehicles microhíbrids, híbrids o elèctrics per obtenir les etiquetes ECO i 0, que en principi són uns distintius mediambientals amb què poden estar tranquils si el que volen és accedir a qualsevol ZBE. Més enllà de la polèmica que s'ha generat durant aquests anys sobre si el sistema d'etiquetatge és just o no, el principal dubte de molts compradors ha sigut saber si els seus cotxes ECO o 0 perdrien part dels privilegis i baixarien de categoria. I tot sembla indicar que això no passarà.

"No hi haurà una reclassificació general que faci perdre drets d'accés als vehicles existents"

Ara fa unes setmanes va tenir lloc la setzena edició de l'Arval Mobility Observatory, un esdeveniment en què es va realitzar una entrevista al director de la Direcció General de Trànsit, Pere Navarro. Entre altres aspectes i consideracions, Navarro va donar la seva opinió sobre com millorar la mobilitat urbana o la seguretat viària, però també sobre el sistema d'etiquetatge mediambiental.

I és aquí on posem el focus d'atenció, ja que el director de la DGT va assegurar que "l'actualització del sistema vigent de distintius mediambientals és una de les tasques que s'està estudiant des de fa temps amb diverses opcions identificades sobre la taula", però alhora Navarro també va confirmar que "encara no hi ha criteris d'avaluació decidits a causa de la disparitat de tecnologies i aspectes a tenir en compte, com per exemple la normativa Euro 7 o la futura nova directiva de qualitat de l'aire de la UE".

Segons sembla, els híbrids amb etiqueta ECO o 0 no hauran de patir pel seu distintiu mediambiental

Sigui com sigui, la part més interessant de les declaracions va arribar quan Navarro va assegurar que "no hi haurà una reclassificació general que faci perdre drets d'accés als vehicles existents, sinó que afectarà més els nous vehicles". És a dir, que tots els vehicles que actualment disposin d'etiqueta ECO o 0 no la perdran malgrat que els criteris d'avaluació canviïn en el futur. Amb tot, els que sí que han d'estar preocupats o, com a mínim, alerta, són els fabricants, que en molts casos han desenvolupat vehicles amb una electrificació concreta per obtenir un determinat tipus d'etiqueta i ara poden veure perillar les seves inversions.

En aquest sentit, Navarro va afirmar que "el procés de canvi tindrà entre les prioritats una estratègia de comunicació molt àmplia amb la col·laboració de fabricants i institucions juntament amb la DGT i amb un període d'informació de durada suficient que permeti reduir les confusions". Sigui com sigui, no sembla pas que el canvi hagi de ser imminent.

stats